تولید محصولات باغی با فناوری کشت بافت دو برابر می شود

دکتر محمد مهدی مقدسیان، دکترای مدیریت تکنولوژی و نوآوری، رئیس گروه سرمایه انسانی و ترویج ستاد توسعه زیست فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری به سیناپرس گفت: اجلاس جهانی غذا، امنیت غذایی را یکی از اولویت های اصلی دنیا شناخته است. طبق اعلام اجلاس جهانی غذا، طی ده سال آینده اولویت اصلی دنیا امنیت غذایی است.

وی افزود: ما اکنون حدود 150 میلیون تن محصولات غذایی در کشورمان مصرف می کنیم که 120 میلیون تن آن در داخل ایران تولید می شود. این حجم مواد غذایی در کشورمان مانند ماکارونی نیاز به واردات برخی نهادهای تولیدی مانند کودهای شیمیایی، آفت کش ها، بذرها، نهادهای دامی، افزودنی ها و …. دارد که قیمتی واردات آنها حدود 5 میلیارد دلار است.

وی اظهارداشت: در حال حاضر حدود 30 درصد از مواد غذایی تولید شده در کشورمان قبل از رسیدن به دست مصرف کننده از بین می رود. اکنون نزدیک به 3 درصد از ضایعات محصولات غذایی دنیا را ایران تشکیل می دهد. این عدد بسیار بزرگ است و اصلا خوب نیست. این مهم نشان می دهد که ما باید در حوزه امنیت غذایی خودمان پیشگام باشیم و واردات مان را کمتر کنیم.

وی تصریح کرد: پیش بینی می شود تا سال 2030 جمعیت جهان بیش از 9 میلیارد نفر باشد که این تهدید بزرگی برای بحث امنیت غذایی دنیا محسوب می شود. طبق آمارها هر 10 ثانیه دو کودک در جهان به دلیل سوء تغذیه جان خود را از دست می دهند؛ روزانه 12 هزار نفر در جهان به علت گرسنگی می میرند. این آمار مرگ و میر بسیار بزرگ و سنگین است.

مقدسیان به سیناپرس گفت: اکنون اقتصاد جهانی متوجه شده، کشوری که نتواند در حوزه غذایی خودش خوداتکا باشد، کاملا شکست می خورد. جمعیت جهان به گونه ای خواهد شد که دیگر از طریق روش های سنتی نتوانیم کشاورزی یا تولید غذا کنیم بلکه باید به فناوری کشت بافت رو بیاوریم.

وی تاکید کرد: این فناوری یک روش بایوتکنولوژی است. روشی که اکنون در تمام باغ های اروپا و کشورهای قاره آمریکا اجرا می شود. اگر این فناوری نیز در باغ های کشورمان اجرا شود، میزان تولید محصولات باغی مان دو برابر افزایش پیدا می کند. از سوی دیگر میزان ضایعات به صفر می رسد. نهال ها نیز در برابر سم کاملا می توانند مقاوم و محافظت شوند. همچنین مدیریت باغ نیز آسان تر خواهد شد.

رئیس گروه سرمایه انسانی و ترویج ستاد توسعه زیست فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری ادامه داد: اکنون روش کشت بافت در کمتر از 6 درصد از باغ های ایران اجرا و 95 درصد به روش سنتی اداره می شود یعنی اینکه بازدهی، بهره وری و سود دهی مان پایین است. سود کم منجر به فروش کم و افزایش قیمت و گرانی میوه می شود. اگر میزان تولید میوه ها دو برابر شود، خانواده ها به راحتی می توانند خرید کنند. عرضه بیشتر می شود. قیمت کاهش پیدا می کند. بازار هم سود پیدا می کند. حتی می توانیم صادرات داشته باشیم زیرا کیفیت میوه هایی که با کشت بافت تولید می شوند، خیلی بیشتر از روش سنتی است.

وی یادآورشد: بیوتکنولوژی برای سفره مردم است به همین دلیل مقام معظم رهبری تاکید کرده است که شرکت های دانش بنیان در حوزه کشاورزی فعالیت پیدا کنند یعنی باید بایوتکنولوژی و هوش مصنوعی به درون حوزه کشاورزی و صنعت غذایی رسوخ پیدا کند. ما نیاز به این فناوری داریم؛ فناوری که لاکچری نیست که مثلا دیوارهایمان عایق بندی صوتی شوند یا با کمک اپلیکیشن راحت تر موسیقی گوش دهیم یا فیلم تماشا کنیم بلکه این فناوری برای زندگی و زنده ماندن است. قطع به یقین روش های سنتی جهان نمی تواند در آینده غذای بیش از 9 میلیارد نفر را تامین کند. کشور ایران نیز باید وارد این عرصه شود و از این فناوری استفاده کند.

وی به سیناپرس گفت: ما در ستاد توسعه زیست فناوری پیش بینی کرده ایم تا سال 1410 با کمک دستگاه های ذی ربط مانند وزارت بهداشت و وزارت جهاد کشاورزی و سرمایه گذاری بخش خصوصی، 10 درصد از تولید ناخالص ملی کشور را تامین کنیم. از این طریق میزان واردات مواد غذایی در نهادهای کشاورزی مان تا 50 درصد(یعنی بیش از 6 میلیارد دلار) کاهش پیدا خواهد کرد بنابراین باید در این حوزه استارتاپ ها و شرکت های دانش بنیان زیادی ایجاد کنیم؛ ایجاد این شرکت ها و استارتاپ ها علاوه بر اشتغال زایی جوانان، از مهاجرت نخبگان و فعالان این عرصه جلوگیری می کند. قطعا سود دهی این کار نیز در کشورمان است.

وی در پایان افزود: تاکنون ستاد توسعه زیست فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با پرداخت 320 میلیارد تومان، بیش از 160 طرح فناورانه در حوزه امنیت غذایی را مورد حمایت قرار داده است که پیش بینی می شود بیش از 400 میلیون دلار برای کشورمان صرفه جویی ارزی به همراه داشته باشد.

گفتگو: فرزانه صدقی

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا