اخبار جعلی، سلاحی مخفی در دنیای سیاست

به گزارش سیناپرس، اخبار جعلی می تواند بسیار سرگرم کننده باشد. ساکنان یک منطقه در زمان و مکان خاصی که با اخبار جعلی از نوع خام که با بداندیشی هدایت شده همراه شده اند، ممکن است به میزان بیشتری مشتاق داستان های جعلی همچون گنج دزدان دریایی و موجودات تخیلی و …. باشند.
این احتمال طی مطالعات ویژه ای توسط یک روزنامه نگار مصر شناس به نام آرتور وایگال، مورد بررسی قرار گرفت. وی در این مطالعات از تحولات رخ داده در جریان باز کردن مقبره توت عنخ آمون در سال ۱۹۲۳ استفاده کرد. مطالعات انجام شده نشان می دهد انتشار یک مطلب ممکن است به گسترش یک نسخه غیر واقعی و جعلی منجر شود که عمیقا از سوی مخاطبین باور شده و مورد پذیرش قرار گیرد.

در این میان اما داستان هنوز فراموش نشده نفرین توت عنخ آمون بسیار هوشمندانه ‌تر و جذاب ‌تر به نظر می رسید. نفرین توت عنخ آمون داستانی عامیانه است که بر اساس آن گفته می شود کلیه کسانی که درگیر کاوش در مقبره این فرعون بودند، دچار نفرین وی شده و کشته شدند.

به گزارش سیناپرس، این روزنامه نگار تلاش کرد در مطالعات خود با شاخ و برگ دادن به داستان مرگ لرد کارناروون، سرمایه‌گذار پروژه، باستان‌ شناس، هوارد کارتر، قناری وی و چند نفر دیگر به‌ طور مستقیم یا غیر مستقیم با یک نفرین بی ‌رحمانه با این رویداد مرتبط بودند، بپردازد. باید به این موضوع اشاره کنیم که داستان فوق کاملا بی اساس بوده و از نظر علمی تائید نمی شود زیرا این مرگ ها هیچ ارتباطی به نفرین فراعنه نداشته و با فاصله ماه ها و سال ها اتفاق افتاده است.

گرایش عمومی به استفاده از تصادفات به عنوان فاش کردن یک طرح پنهان برای سازنده اخبارهای جعلی مفید است. در این شرایط، طراحان این اخبار می توانند مردم را به مشاهده ارتباطات نادرست وادار کنند. این چیزی است که رسانه ها همیشه برای افزایش فروش خود و شکست دادن رقبا به آن متوسل شده و اخبار زرد را شکل می دهند.

یکی از روزنامه ها در سال ۱۸۳۵ با توصیف یک تمدن بیگانه در ماه، به گزارش سیناپرس، شرایط اقتصادی خود را تثبیت کرد. در حالی که رسانه ها از طریق ژورنالیسم زرد و تبلیغات به اخبار جعلی کمک کرده اند، منطق همه تبلیغات مبتنی بر اخبار جعلی نمی تواند در رسانه ها قرار گیرد. به گزارش سیناپرس،مطالعات متعددی نشان می دهد داستان‌های جعلی علیه گروه‌های جمعیتی خاص، چه در جنگ داخلی آمریکا و چه در آلمان نازی، از نیات سیاسی سرچشمه گرفته و به ایدئولوژی و نفرت  منتهی می شود.

در واقع سیاستمداران در همه جای جهان از اخبار جعلی و شایعات به طور هدفمند برای پیشبرد مقاصد و اهداف خود بهره برده و اذهان عمومی را فریب می دهند.

به گزارش سیناپرس،امروزه شبکه جهانی وب نه تنها می تواند اخبار جعلی را با سرعت نور منتشر کند، بلکه فن آوری های دیپ فیک همچنین امکان تحریف مطالب دیداری و شنیداری را در کلیپ های ویدیویی فراهم می کند که می تواند مردم مناطق مختلف را  خشمگین کرده و به  تعصب و خشونت تحریک کند. 

مترجم: احسان محمدحسینی
منبع: telegraphindia
 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا