اندازه گیری دقیق ضریب شکست و غلظت مایع‌ها

وهاب سلی، یکی از پژوهشگران شرکت کنترل سیستم خاورمیانه در گفت و گو با خبرنگار سینا پرس گفت: رفرکتومتر(بریکس متر) یا انکسار سنج، یک سنسور اپتوالکترونیکی است که همزمان با عبور محلول از یک مجرا، غلظت آن را در واحد بریکس اندازه‌گیری می‌کند؛ این دستگاه برای اندازه گیری ضریب شکست و غلظت مایع ها استفاده می شود.  

وی درباره مکانیزم کارکرد این دستگاه گفت: نور از یک سری مکانیزم اپتیکی مانند لنز و منشور عبور می کند و سپس به سطح مایع تابیده می شود. مقداری از این نور جذب و درصدی از آن نیز بازتاب داده می شود. سپس عرض نور بازتاب شده توسط این دستگاه اندازه گیری شده و از روی آن ضریب شکست مورد نیاز محاسبه می شود.

وی اظهار کرد: این سنسور می تواند با ارسال سیگنال‌های کنترلی، اندازه غلظت محلول صنایع مختلف را به طور اتوماتیک کنترل کند؛ هم اکنون این دستگاه کاربردهای زیادی در صنایع شیمیایی، پتروشیمی، نفت، غذایی، کاغذسازی و… دارد.

وی افزود: در طراحی و ساخت این رفرکتومتر،علاوه بر اندازه‌گیری غلظت، افزایش سرعت و دقت در اندازه‌گیری غلظت و کاهش زمان اعمال دستورات کنترلی از طریق طراحی و ساخت کنترلر تعبیه شده در واحد پردازش رفرکتومتر امكان پذير است.

وی بیان کرد: امروزه تعداد معدودی از کشورهای صنعتی دنیا به صورت انحصاری تکنولوژی و دانش طراحی و ساخت رفرکتومترها را در اختیار دارند از اینرو محققان این شرکت موفق شدند این دستگاه  را با توجه به نیاز روز افزون صنایع مختلف برای نخستین بار در ایران و خاورمیانه بسازند.

وی به وجه تمایز این دستگاه نسبت به نمونه های مشابه خارجی گفت:کنترل اتوماتیک غلظت یکی از مهمترین مزیت های این دستگاه نسبت به نمونه های مشابه خارجی است؛ هیچ کدام از نمونه‌های مشابه خارجی مجهز به این سیستم نیستند.

این پژوهشگر عنوان کرد: همچنین این دستگاه علاوه بر مجهز بودن به یک سنسور اندازه گیری، می تواند محاسبات کنترل خود را نیز انجام دهد تا مشتری بتواند پروسه کاری خود را با این محاسبه ها کنترل کند؛ مثلا مشتری می تواند غلظت موردنیاز مایع  را بر مبنای پروسه خود ثابت کند.

وی برابری کیفیت و مقرون به صرفه بودن را از دیگر مزایای این دستگاه برشمرد و گفت: همچنین قیمت این محصول یک چهارم نمونه های مشابه خارجی است.

وی اظهار کرد: تمامی طراحی سیستم اپتیکی این دستگاه نیز توسط محققان این شرکت انجام شده است. قطعات مورد نیاز این دستگاه نیز به غیر یکی از قطعاتی آن که متریالش در ایران پیدا نمی شود، از کشور خودمان تامین شده است.

وی افزود: هم اکنون این دستگاه به تولید انبوه سراسری رسیده است و در چشم اندازی کوتاه مدت قصد صادرات این محصول به سایر کشورها را داریم.

وی در پایان گفت: انتظار می رود حمایت مسوولان نسبت به این دستگاه که پاسخگوی بخش اعظمی از صنایع ما است، بیشتر شود.

 

 

 

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا