پژوهشگاه‌­ها و دانشگاه‌­ها باید اتاق فکر نظام باشند

 پژوهشگاه‌­ها و دانشگاه‌­ها می‌بایست اتاق فکر نظام باشند. چهارمین جلسه مجمع پژوهشگاه‌های ملی کشور با حضور دکتر محمد خدابخشی؛ نایب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه و رئیس فراکسیون توسعه متوازن مجلس شورای اسلامی برگزار شد.

در ابتدای این نشست که در سالن شهید سلیمانی مؤسسه پژوهش و برنامه‌ریزی آموزش عالی برگزار شد، دکتر علی باقر طاهری‌نیا رئیس مؤسسه و دبیر مجمع پژوهشگاه‌های ملی کشور ضمن معرفی پیشینه، اهداف، ماموریت‌ها و دستاوردهای مؤسسه از دکتر خدابخشی به دلیل قبول دعوت و حضور در این نشست قدردانی کرد.

در ادامه خدابخشی، ضمن تاکید بر تدوین برنامه هفتم بر اساس توسعه متوازن، گفت: پس از انقلاب ۶ برنامه توسعه تصویب و اجرا شده و برخی از احکام و بندهای مصوب برنامه­‌ها به دلیل شرایط کشور اجرا نشده، ماحصل این برنامه‌­ها حل برخی مسائل کشور بوده اما برخی بحران‌ها مانند بحران آب، محیط زیست، اشتغال و نظام بانکی کشور به‌دلیل شرایط خاص کشور مرتفع نشده است. هم‌اکنون کنار ابرچالش‌های قبلی، مسائل و مشکلات دیگری هم اضافه شده است که در برنامه هفتم باید مدنظر قرار گیرد.

وی ضمن درخواست از دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌ها برای کمک فکری بیشتر به مجلس و دولت برای حل مسائل جامعه، اضافه کرد: پژوهشگران ما در دانشگاه‌­ها و پژوهشگاه‌­ها راه­شان را از مسائل و مشکلات جامعه جدا نکنند و با پژوهش‌های خود به مسائل و مشکلات جامعه بپردازند. یک شهروند از اعضای هیأت علمی انتظار دارد که به مسائل و مشکلاتشان فکر کنند. پژوهشگاه‌­ها و دانشگاه‌­ها می‌بایست اتاق فکر نظام باشند.

دکتر خدابخشی در ادامه با اشاره به فرآیند تدوین برنامه‌های توسعه، گفت: در تدوین برنامه توسعه هفتم باید اصل همگرایی ایجاد شود و رشد در همه زمینه‌ها با یک تعادل مناسبی صورت گیرد.

وی ادامه داد: برای برنامه­‌های توسعه کشور یک فرایند سه مرحله‌­ای طی می­‌شود؛ اول تخمین متغیرهای کلان، دوم ایجاد بخش‌های مختلف اقتصادی و سوم تعریف طرح‌هایی که توجیه اقتصادی دارند.

خدابخشی ادامه داد: در بررسی‌های صورت گرفته اغلب طرح‌های صنعتی مکان‌یابی درستی نداشته‌اند و مکان‌یابی آن‌ها براساس لابی‌گری بوده است.

وی در پایان طرح‌های مطالعات آمایش سرزمین را یکی از راه‌حل‌های اساسی رفع مشکلات دانست و از اعضای هیات علمی دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌ها خواست در این زمینه‌ها به مجلس و دولت مشاوره بدهند.

در ادامه رؤسای پژوهشگاه‌های عضو مجمع نیز دیدگاه‌های خود را در خصوص توسعه کشور بیان کردند که مهم‌ترین محورهای آن بدین شرح است:

– عدم استفاده مناسب مسئولان از نتایج طرح‌های تحقیقاتی تدوین شده در دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌ها

– توجه جدی به آمایش آموزش عالی در تدوین برنامه هفتم توسعه

– ایجاد باورمندی در مسئولین نسبت به توانمندی  دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌ها

– توجه بیشتر به اسناد تدوین شده

– اصلاح مدل ارتباط صنعت با دانشگاه

در این نشست همچنین از پوستر معرفی مجمع پژوهشگاه‌های ملی کشور رونمایی شد.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا