توان بالای بخش خصوصی برای تامین امنیت شهرهای هوشمند

سید حسن هاشمی رییس سازمان نظام صنفی رایانه ای کشور به بهانه برگزاری نمایشگاه شهر هوشمند ایران پیامی به این همایش ارسال کرد.

رییس سازمان نظام صنفی رایانه‌ای عنوان کرد: هوشمندسازی شهرها به عنوان اصلی مهم در دستیابی به توسعه پایدار شهری، همواره مورد توجه ویژه مدیران و برنامه‌ریزان بوده است. که با ارائه آموزش و استفاده درست از انرژی می‌توان این هدف را محقق کرد.

جهان با شتابی خیره‌کننده، حرکت در مسیر هوشمند شدن را دنبال می‌کند و این فناوری، تمامی ابعاد زندگی انسان‌ها را در بر گرفته است. از نتایج مهم این تحول جهانی، هوشمند شدن شهرها و توسعه سخت‌افزار و نرم‌افزار مرتبط با خدمات عمومی مورد نیاز شهروندان است که با فناوری‌هایی همچون هوش مصنوعی (AI) و اینترنت اشیاء (IoT) عجین شده و بر بستر اینترنت پرسرعت و با کیفیت به مردم ارائه می‌شود.

توکیو، لندن، نیویورک، زوریخ، پاریس، ژنو و سوئیس، به عنوان شهرهای هوشمند پیشتاز در جهان شناخته می‌شوند و الگوهای موفقی در این عرصه هستند. در کشور ما، اگرچه گام‌هایی برای هوشمندسازی برخی کلانشهرها برداشته شده، اما هنوز فاصله‌مان با الگوهای جهانی بسیار زیاد است و این فاصله روز به روز بیشتر می‌شود، اگر شتاب اجرای برنامه‌هایمان را بیشتر نکنیم.

در کنار این شتاب، اهمیت امنیت شهرهای هوشمند را نباید از یاد برد و تمرکز بر تقویت آن، یک ضرورت است. توجه به معماری لایه‌ای اینترنت اشیاء، استفاده از پروتکل‌ها و استانداردهای جدید، به‌روز بودن سامانه‌های پیشگیری از حملات سایبری و تکیه به دانش فنی متخصصان، از جمله نیازهای اساسی در اجرای پروژه‌های هوشمندسازی است که بخش خصوصی ما توان تامین آن را دارد و لازم است دولتمردانمان، با اعتماد به نخبگان این عرصه و حمایت از آنها، بستر تحققش را فراهم کنند.

سومین نمایشگاه و کنفرانس شهر هوشمند ایران، که از 12 تا 14 تیرماه امسال در مصلا تهران برگزار خواهد شد، فرصت بسیار خوبی برای بحث و تبادل نظر بخش خصوصی و دولت درباره نیازهای شهر هوشمند، به ویژه مباحث امنیت آن است و امیدوارم با هم‌افزایی حاصل از آن، بتوانیم مسیر تحقق اهدف کلان این حوزه را هموارتر کنیم.
 

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا