تماشای پنج سیاره منظومه شمسی در کنار کره ماه را از دست ندهید

علاقمندان به فضا و ستاره‌شناسی موفق شدند تصاویر جالبی از به خط پنج سیاره منظومه شمسی در کنار کره ماه را ثبت کنند که چنین رویدادی تا سال ۲۰۴۰ میلادی تکرار نخواهد شد.

منظره کم‌سابقه ردیف شدن پنج سیاره روشن با کره ماه جمعه شب ستاره‌شناسان و علاقمندان به مشاهدات نجومی را شگفت‌زده کرد. هنوز یکی دو شب دیگر برای مشاهده این صحنه جالب وقت باقی است و دیگر تا سال ۲۰۴۰ چنین فرصتی نخواهد بود.

در طول ماه ژوئن(تیرماه)، سیاره‌های عطارد، ناهید، مریخ، مشتری و زحل پیش از طلوع خورشید در جنوب شرقی آسمان از چپ به راست مطابق ترتیب مداری خود نسبت به خورشید به خطر شده‌اند.

روز جمعه ۲۴ ژوئن (سوم تیرماه) کره ماه نیز به این ضیافت آسمانی پیوست و تصویر زیبایی خلق شد که «رایت دابز» هواشناس کارمند اداره هواشناسی ملی آمریکا آن را در منطقه‌ای در ایالت فلوریدا ثبت کرد. این تصویر با یک دوربین «سونی» a۷ii و به طور پانوراما ثبت شده است. تصاویر بیشتری در این خصوص در رسانه‌های اجتماعی نیز منتشر شده است.

مشاهده هم زمان دو یا سه سیاره امر غیرمعمولی نیست، اما مشاهده این پنج سیاره به ترتیب فاصله آنها از خورشید از زمان مشاهده از قطب شمال در دسامبر ۲۰۰۴ تاکنون روی نداده است. سیاره‌های منظومه شمسی زمانی که از روی زمین مشاهده می‌شوند، نزدیک یک خط فرضی تصور می‌شوند که به آن دایره‌البروج (ecliptic) گفته می‌شود. این سیاره‌ها از اولین ساعات روز جمعه از افق بالا آمدند. هر چند ممکن است دیدن آنها تا چند روز بعد در ماه ژوئن دشوار باشد، اما مشاهده زهره (ونوس) و مشتری (برجیس) از دیگر سیاره‌ها آسان‌تر خواهد بود.