عدم استعمال دخانیات راهی برای پیشگیری از سرطان ریه

دکتر علی قنبری مطلق در مورد علائم سرطان ریه به خبرنگار خبرگزاری سیناپرس، گفت: تورم صورت، گردن و بازوها، سردرد، تاری دید، غش و قرمزی صورت و کف دست، سرفه مداوم، تنگی نفس، خس‌خس سینه، درد قفسه سینه، کاهش وزن، کاهش اشتها، خستگی شدید و عفونت‌های مربوط به سیستم تنفسی همچون برونشیت و ذات‌الریه از علائم این بیماری است.

وی سرطان ریه را از نخستین عوامل مرگ و میر حاصل از بیماری های مربوط به استعمال سیگار اعلام کرد و افزود:سرطان ریه کشنده ترین نوع سرطان است. این نوع سرطان 85 درصد از سرطان ها را تشکیل می‌دهد و طبق مطالعات انجام شده جهش های این بیماری زمانی صورت گرفته که بیمار سیگار مصرف می‌ کند، اما در طول زمان این جهش ها اهمیت کمتری پیدا می‌ کند و جهش‌ های جدید تری ایجاد می‌ شود؛ چرا که سرطان ریه به طورمستقیم با تعداد سیگاری که فرداستعمال می کند، مرتبط است.

رئیس اداره پیشگیری از سرطان وزارت بهداشت در مورد ارتباط آلودگی هوا با سرطان ریه گفت: طبق آمار سازمان بهداشت جهانی، آلودگی هوا عامل دیگر کاهش مرگ و میر در کشور است، به طوری که از هر ۱۰ نفری که به بیماری سرطان ریه دچار می‌شوند، یک مورد ابتلا به دلیل آلودگی هوا شکل گرفته و آلاینده‌هایی از جمله ذرات ازن، دی‌اکسید گوگرد و دی‌اکسید نیتروژن که در هوا وجود دارد بر ابتلا به سرطان ریه تاثیر گذاشته است.

قنبری همچنین تاکید کرد: آلودگی هوا علاوه بر سرطان ریه نیز بر سرطان‌های پروستات، خون و پوست تاثیرگذار است.

رئیس اداره پیشگیری از سرطان وزارت بهداشت در مورد جراحی ریه عنوان کرد: جراحی به منظور برداشتن سرطان ریه، شامل حذف بخشی از بافت سالم اطراف آن، آندوسکوپی و لاپاراسکوپی است که جراح اقدام به برداشتن بافت‌های سرطانی و بافت های اطراف آن می‌ کند.

قنبری مطلق ادامه داد: اگر بیمار مبتلا به سرطان ریه قصد دارو درمانی داشته باشد، پزشک معالج داروهایی را تجویز می کند که باید طبق دستورالعمل مصرف شود. اما بهترین درمان، اجتناب از مصرف هر نوع دخانیات از جمله سیگار و قلیان و … است.

تاثیرگذاری رژیم غذایی سالم در جلوگیری از سرطان ریه

وی برخورداری از یک رژیم غذایی سرشار از میوه ،سبزیجات به همراه  ورزش در جلوگیری از سرطان ها بخصوص سرطان ریه را  تاثیرگذار دانست و گفت: مصرف ویتامین C، سبزیجات قرمز، نارنجی و سبز، ماهی، تخم مرغ، غلات کامل، شیرسویا، امگا3 ، ویتامین D3 ، چای سبز، گلابی، هویج و گوجه فرنگی در رژیم غذایی به منظور پیشگیری از سرطان ها تاثیرگذار است.

رئیس اداره پیشگیری از سرطان وزارت بهداشت در ادامه نیز به موادغذایی مضر  برای پیشگیری از سرطان ریه اشاره کرد و افزود: مواغذایی با کربوهیدرات بالا همچون ماکارونی، کدوتنبل و آناناس  در ابتلای به سرطان ریه  نقش دارند، چرا که کربوهیدرات ها باعث افزایش وزن، چاقی، ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی و سرطان ها از جمله سرطان ریه می شود.

گزارش: نازنین جوادیه

 

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا