موفقیت فناوران ایرانی در جابجا کردن لنزهای اپتیکی با دقت نانومتر

 عملگر شرکت توسعه راهکارهای فنی دانا ترفند با بهره‌گیری از فناوری پیزوالکتریک، قادر به تنظیم (نقطه کانونی) فوکوس لنز میکروسکوپ بادقت نانومتر است. همچنین می‌توان از آن در تنظیمات بسیار دقیق اپتیکی در تداخل‌سنجی لیزری، فوکوس لنز میکروسکوپ‌ها و سایر چیدمان‌های اپتیکی استفاده کرد.

این شرکت علاوه بر این محصول، سکوی موقعیت‌دهی دو محوره با دقت نانو طراحی و تولید کرده است. سکوی موقعیت‌دهی دو محوره با دقت نانو یک میز کار متحرک کوچک است که حرکت خود را از طریق مکانیزم فلزی یکپارچه از عملگر پیزوالکتریک می‌گیرد. مکانیزم حرکتی در محدوده الاستیک حرکت می‌کند. در نتیجه محدودیت دقت از لحاظ مکانیکی وجود ندارد.

این سکوها بسته به نوع کاربرد می‌توانند یک یا چند محور حرکتی خطی یا دورانی داشته باشند. از این فناوری می‌توان در سامانه‌های تداخل‌سنج، میکروسکوپ نیروی اتمی و میکروسکوپ‌های هم‌کانون لیزری استفاده کرد.

«عملگر کنترل زاویه‌ای پیزو با دقت نانو» محصول دیگر این شرکت فناور است. این شرکت گواهی نانومقیاس برای این سه محصول دریافت کرده است.

اعضای شرکت از فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌های مطرح کشور و اعضای بنیاد ملی نخبگان هستند کـه بـا هـدف حل چالش‌های فنی و مهندسی صنایع کشور گرد هم آمده‌اند. این تیم بـا هم‌افزایی تخصص‌های گوناگون و مکمل و بـه پشتوانه‌ تجربه اجرای پروژه‌های متعدد در زمینه‌های متنوع مهندسی، آماده پیشبرد پروژه‌های بین رشته‌ای است. این شرکت در حال حاضر در مجتمع خدمات فناوری دانشگاه صنعتی شریف مستقر است.

پیزوالکتریک بار الکتریکی‌ است که در مواد جامد مشخصی به علت فشار مکانیکی انباشته می‌شود. واژه پیزوالکتریک یعنی الکتریسیته ناشی از فشار که از لغت یونانی پیزو به معنای فشردن و الکترون به معنی کهربا گرفته شده است.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا