کرم هایی با لباس سفارشی برای حمل داروی سرطان در بدن!

به گزارش سیناپرس، محققان دانشگاه اوزاکا نشان داده‌اند کرم‌های کوچکی که نماتد نام دارند را می‌توان در غلاف‌های مبتنی بر هیدروژل پوشاند و از این طریق، آن ها را وادار به حمل و نقل محموله‌های کاربردی در بدن کرد.

نماتدها، کرم‌های میکروسکوپی و آزادی هستند که معمولاً در خاک یا سایر محیط ها زندگی می‌کنند و در برخی موارد می‌توانند به بدن انسان نیز حمله کنند.  در این میان، نماتدی به نام «آنیساکیس سیمپلکس» که معمولاً در محیط‌های دریایی زندگی می‌کند و در صورت بلعیده شدن می‌تواند از بدن انسان برای اهداف خود استفاده نماید، تمایل غیرمعمولی را به سلول‌های سرطانی نشان داده است.

به گفته محققان، آنیساکیس سیمپلکس، سرطان را حس می‌کند و به‌طور بالقوه با تشخیص اصطلاحا بوی سرطان، به بافت‌های سرطانی متصل می‌شود. این امر ما را بر آن داشت تا بپرسیم آیا می توان از آن برای ارائه درمان های ضد سرطان مستقیماً به سلول های سرطانی در بدن انسان استفاده کرد یا خیر.

آن ها برای بررسی این احتمال، ابتدا سیستمی را برای اعمال غلاف های هیدروژل بر روی نماتدها با فرو بردن آن ها در مجموعه ای از محلول های حاوی مواد شیمیایی ایجاد کردند که به یکدیگر متصل می شوند و یک لایه ژل مانند در سراسر سطح این موجودات میکروسکوپی ایجاد می کنند. 

به گزارش سیناپرس، این فرآیند مانند این است که یک دست لباس سفارشی با ضخامت حدود 0.01 میلی‌متر را در زمانی حدود 20 دقیقه برای کرم تهیه کرده و روی سرتاسر بدن آن بکشند.

این محققان می گویند: نتایج به دست آمده، بسیار واضح بود. غلاف ها به هیچ وجه با بقای کرم ها تداخلی نداشتند و به اندازه کافی نیز انعطاف پذیر بودند تا حرکت و توانایی طبیعی کرم ها برای جستجوی بوهای جذاب و سیگنال های شیمیایی را حفظ کنند.

آن ها سپس غلاف‌ها را با مولکول‌های کاربردی پر کردند و دریافتند که این کار، کرم‌ها را در برابر نور ماوراء بنفش یا پراکسید هیدروژن محافظت می‌کند. علاوه بر این، غلاف ها می توانند با عوامل ضد سرطانی پر شوند که نماتدها، می توانند آن ها را انتقال داده و در محل سلول های سرطانی تحویل دهند.

مجریان این تحقیق اظهار داشته اند: یافته‌های ما نشان می‌ دهد که نماتدهای فوق می‌توانند به طور بالقوه برای تحویل محموله‌های کاربردی به طیف وسیعی از اهداف خاص در آینده مورد استفاده قرار گیرند.به گزارش سیناپرس، با توجه به سازگاری غلاف های هیدروژل، این سیستم تحویل مبتنی بر کرم نه تنها برای رساندن داروهای ضد سرطان به سلول های تومور در بیماران نویدبخش است، بلکه کاربردهای بالقوه ای در زمینه های دیگر مانند انتقال باکتری های مفید به ریشه گیاهان دارد.

به گزارش سیناپرس، این یافته های جالب در نشریه Materials Today Bio منتشر شده اند.

ترجمه: عباس روشن بین 
 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا