موشک آریان ۵، دو ماهواره ارتباطی را با خود به مدار زمین برد

به گزارش اسپیس، یک موشک سنگین اروپایی روز گذشته، دو ماهواره ارتباطی را به مدار زمین پرتاب کرد. موشک "آریان ۵" (Ariane 5) شرکت "آریان‌اسپیس" (Arianespace) طی این ماموریت، از "پایگاه فضایی گویان" (Guiana Space Centre) بلند شد.

"آریان ۵"، همان موشکی است که "تلسکوپ فضایی جیمز وب" (JWST) ناسا را در ۲۵ دسامبر ۲۰۲۱ پرتاب کرد. این موشک طی ماموریت جدید خود، دو محموله را همراه داشت که هر دوی آنها، ماهواره‌های ارتباطی بودند.

نمایندگان "آریان‌اسپیس" گفتند که هر دو ماهواره ۴۰ دقیقه پس از بلند شدن و همان طور که برنامه‌ریزی شده بود، در "مدار انتقالی زمین‌ایستا" (Geostationary transfer orbit) مستقر شدند.

یکی از ماهواره‌ها موسوم به "MEASAT-3d"، توسط شرکت مخابراتی مالزیایی "میاست" (MEASAT) کنترل خواهد شد. نمایندگان "آریان‌اسپیس" در توضیحات مربوط به این ماموریت نوشتند: این ماهواره جدید، سرعت پهنای باند را در مناطقی با شبکه زمینی محدود یا بدون شبکه در سراسر مالزی به طور قابل توجهی افزایش می‌دهد و در عین حال، به ارائه ظرفیت اضافی برای پخش ویدئو در قالب HD، 4K و نهایتا 8K در آسیا می‌پردازد.

ماهواره دیگری که طی این ماموریت پرتاب شد، "GSAT-24" نام دارد که توسط سازمان "نیوزاسپیس ایندیا لیمیتد" (NSIL) کنترل خواهد شد. نمایندگان "آریان‌اسپیس" در ادامه گفتند: این ماهواره، خدمات تلویزیونی، مخابراتی و پخش رادیو و تلویزیون را با کیفیت بالا، ارائه و نیازهای مشتریان هندی را برآورده می‌کند.

ماهواره MEATSAT-3d توسط شرکت "ایرباس دیفنس اند اسپیس" (Airbus Defence and Space) و ماهواره GSAT-24 توسط "سازمان پژوهش‌های فضایی هند" (ISRO) ساخته شده است. طراحی ماموریت این ماهواره‌ها به ترتیب حداقل ۱۸ سال و ۱۵ سال زمان برده است. به گزارش "آریان‌اسپیس"، این دو محموله مجموعا ۱۰۸۶۳ کیلوگرم وزن داشتند.

روز پرتاب، هیچ موشکی برای فرود آمدن و تماشا وجود نداشت؛ زیرا "آریان ۵" بر خلاف موشک "فالکون ۹" (Falcon 9) شرکت "اسپیس ایکس" (SpaceX) که مرحله اول آن قابل استفاده مجدد است، یک وسیله پرتاب یک‌بارمصرف به شمار می‌رود.

این ماموریت، دومین ماموریت سال جاری برای "آریان‌اسپیس" بود. پرتاب دیگر این شرکت در فوریه سال ۲۰۲۲ انجام شد و ۳۴ ماهواره اینترنتی "وان وب" (OneWeb) را با یک موشک "سایوز" (Soyuz) ساخت روسیه از "پایگاه فضایی بایکونور" (Baikonur Cosmodrome) در قزاقستان به مدار زمین فرستاد.

قرار بود پروازهای بیشتری با موشک "سایوز" و مدیریت "آریان‌اسپیس"، در نیمه اول سال جاری آغاز شوند؛ اما همکاری بین این شرکت و روسیه پس از حمله روسیه به اوکراین در ۲۴ فوریه منحل شد.

 

منبع:ایسنا

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا