آلودگی های دارویی چگونه بر رودخانه های جهان اثر می گذارد؟

به گزارش سیناپرس، تقریباً ۴۳.۵ درصد از ۱۰۵۲ مکانی که در این مطالعات اخیر در ۱۰۴ کشور مورد ارزیابی قرار گرفتند، دارای غلظت های مربوط به مواد دارویی بودند. بیست و سه ماده دارویی در غلظت ‌های فراتر از میزان ایمن در آب ها یافت شدند که از جمله آن ها می توان به وجود موادی از داروهای ضد افسردگی، ضد میکروبی، آنتی هیستامین، بنزودیازپین و مسکن ‌ها اشاره کرد.

در طول تولید، استفاده و دفع، مواد فعال دارویی (API) در سیستم‌ های آبی آزاد می‌ شوند. از آنجایی که مواد فعال دارویی مولکول ‌های فعال بیولوژیکی هستند، این پتانسیل را دارند که بر ارگانیسم‌ های غیرهدف تأثیر منفی بگذارند. 

الخاندرا بوزاس-مونروی (Alejandra Bouzas-Monroy) پژوهشگر ارشد این مطالعات در دانشگاه یورک می گوید: ما از نتایج یک مطالعه نظارتی جهانی از ۶۱ مواد فعال دارویی در کنار داده‌ های اکوتوکسیکولوژیکی و فارماکولوژیک موجود برای ارزیابی اثرات بالقوه اکوتوکوکولوژیک مواد فعال دارویی در رودخانه‌ های سراسر جهان استفاده کردیم.

او می افزاید: تقریباً ۴۳.۵ از مکان های نمونه برداری شده در ۱۰۴ کشور جهان در این مطالعه دارای غلظت مواد فعال دارویی نگران کننده بر اساس نقاط پایانی آپیکال، غیرآپیکال و نحوه عملکرد بودند. همچنین تقریباً ۳۴.۱ درصد از ۱۳۷ مکان نمونه ‌برداری حداقل یک مورد را داشتند که غلظت‌ ها در آن مربوط به نگرانی‌ های اکوتوکسیکولوژیکی بود.

به گزارش سیناپرس، بیست و سه مواد فعال دارویی در غلظت ‌های فراتر از میزان ایمن شامل موادی از داروهای ضد افسردگی، ضد میکروبی، آنتی هیستامین، مسدودکننده‌های بتا، ضد تشنج، ضد قند خون، ضد مالاریا، ضد قارچ، مسدودکننده کانال کلسیم، بنزودیازپین، انواع مختلف داروهای ضد درد، و و مکمل ‌های غذایی یافت شدند. 

به گفته محققان در آلوده ترین مکان ها، اثرات در سطوح مختلف تغذیه ای و انواع مختلف پیش بینی می شود. به طور کلی، نتایج نشان می‌ دهد که آلودگی مواد فعال دارویی یک مشکل جهانی است که احتمالاً بر سلامت رودخانه‌ های جهان تأثیر منفی می ‌گذارد. دانشمندان بر این باورند که برای دستیابی به اهداف توسعه پایدار، کار فوری برای مقابله با این مشکل و پایین آوردن میزان آلودگی به سطح قابل قبول نیاز است.

به گزارش سیناپرس، بوزاس مونروی در انتها گفت: این اولین ارزیابی واقعی جهانی از تأثیر داروها و مخلوط ‌های دارویی در سیستم ‌های رودخانه‌ ای است. وی اضافه می کند که یافته ‌های ما نشان می ‌دهد که نسبت بسیار بالایی از رودخانه‌ ها در سراسر جهان در معرض خطر آلودگی دارویی هستند. بنابراین ما باید کارهای بیشتری برای کاهش انتشار این مواد در محیط زیست انجام دهیم.

به گزارش سیناپرس، شرح کامل این پژوهش و یافته های حاصل از آن در آخرین شماره مجله تخصصی Environmental Toxicology and Chemistry منتشر شده است.

مترجم: مهدی فلاحی پناه
 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا