الگوی لانه زنبوری در سیاره سرخ چگونه شکل گرفت ؟

به گزارش سیناپرس، دوربین HiRISE که آزمایش علمی تصویربرداری با وضوح بالا را در مدارگرد مریخ را انجام می دهد، تصویر این اشکال چند ضلعی را به تعداد زیادی ثبت کرده است.

پژوهشگران تیم علمی HiRISE می گویند که هم آب و هم دی اکسید کربن به شکل یخ خشک جامد نقش مهمی در ساختار سطح مریخ در عرض های جغرافیایی بالا دارند. آب یخ زده در خاک، زمین را به اشکال چند ضلعی تقسیم می کند. سپس، تصعید یخ خشک درست از زیر سطح هنگام گرم شدن زمین در بهار، فرسایش بیشتری ایجاد کرده و کانال‌ هایی را در اطراف مرزهای چند ضلعی ‌ها ایجاد می ‌کند. محققان اضافه می کنند که این الگوهای لانه زنبوری در طول سالیان متمادی با انقباض و گسترش فصلی یخ های نزدیک به سطح تشکیل می شوند.

به اعتقاد دانشمندان این منطقه پوشیده از الگوهای لانه زنبوری فعالیت بیشتری را در فصل بهار نشان می دهد که بیانگر وجود آب در سطح است. دانشمندان می گویند لایه ای از یخ خشک نیمه شفاف که سطح را پوشش می دهد، دریچه هایی ایجاد می کند که به گاز اجازه خروج می دهد.

پژوهشگران اعلام کردند: گاز ذرات ریز مواد را از سطح حمل می کند که باعث فرسایش بیشتر کانال ها می شود. ذرات در رسوبات تیره به سطح می ریزند. گاهی اوقات ذرات تیره در یخ خشک فرو رفته و علائم روشنی را باقی می گذارند.

به گزارش سیناپرس، دانشمندان زمین های دارای طرح های چند ضلعی در مریخ را مطالعه می کنند زیرا این ویژگی ها به آنها کمک می کند تا اتفاقات پیشین و گذشته یخ ها را در سطح کم عمق درک کنند و همچنین سرنخ هایی در مورد شرایط آب و هوایی به دست آورند. به گفته دانشمندان مریخ تنها جایی نیست که از این الگوهای لانه زنبوری دارد.

لانه زنبوری ها را می توان در مناطق قطبی و قطب جنوب زمین نیز یافت و حتی الگوهای یکسانی طی اکتشافات سال ۲۰۱۵ در پلوتو نیز آشکار شد.