به روز رسانی مدارگرد مریخ اکسپرس پس از ۱۹ سال

به گزارش سیناپرس، مدارگرد مریخ اکسپرس در ۲ ژوئن ۲۰۰۳ به فضا پرتاب شد و در ابتدا از دو جزء تشکیل شده بود که شامل مدارگرد مریخ اکسپرس و فرودگر بیگل ۲ بود. متأسفانه، فرودگر پس از رها شدن و رسیدن به سطح سیاره سرخ، نتوانست با زمین تماس برقرار کند.با این حال، مدارگرد پس از ۱۹ سال خدمت، همچنان در حال چرخش به دور مریخ است.

اکنون، مهندسان (INAF) ایتالیایی در حال اصلاح نرم افزار این فضاپیما هستند. این ارتقاء به مدارگرد مریخ اکسپرس اجازه می دهد تا با استفاده از ابزار امواج رادیویی MARSIS خود به جستجوی آب پنهان شده در زیر سطح مریخ ادامه دهد و فوبوس نزدیک ترین ماهواره به سیاره را با کارایی بیشتری رصد کند.

طبق گفته آژانس فضایی اروپا، مدارگردی که میلیون ‌ها کیلومتر از زمین فاصله دارد، مجموعه ‌ای از عملیات ارتقاع را دریافت می‌ کند که سیگنال و میزان پردازش داده ‌های سیستم را برای افزایش میزان و کیفیت داده‌های علمی ارسال شده به زمین بهبود می ‌بخشد.

به نظر می‌ رسد بخشی از به ‌روزرسانی، فرآیندها و ارتباطات مدارگرد را ساده‌ تر می ‌کند تا اطلاعات جمع ‌آوری ‌شده توسط حسگرهای پردازنده را به میزان مورد نیاز کاهش دهد.

آندریا سیچتی (Andrea Cicchetti) معاون اصلی و مدیر عملیات MARSIS در INAF که این ارتقا را رهبری می ‌کند، در بیانیه ‌ای توضیح داد: پیش از این، برای مطالعه مهم‌ ترین ویژگی‌ های مریخ و مطالعه قمر فوبوس، به تکنیک پیچیده‌ ای تکیه می‌ کردیم که داده‌های با وضوح بالا را ذخیره می ‌کرد و حافظه داخلی دستگاه را خیلی سریع پر می‌ کرد.

او می افزاید: با دور انداختن داده‌ هایی که به آن‌ ها نیاز نداریم، نرم ‌افزار جدید به ما این امکان را می ‌دهد که MARSIS را به مدت پنج برابر بیشتر استفاده کرده و با هر بار عبور، منطقه بسیار بزرگ ‌تری را کاوش کنیم.

بنابراین مدارگرد مریخ اکسپرس به جستجوی نشانه ‌هایی از آب در نزدیکی قطب جنوب مریخ با وضوح بالا ادامه خواهد داد. کالین ویلسون (Colin Wilson) دانشمندی که بر روی این مأموریت کار می کند، گفت که این نرم افزار جدید مثل داشتن یک ابزار کاملاً جدید در فضاپیما است.

وی اینگونه توضیح می دهد که من اصلاً تعجب نمی ‌کنم که چنین مأموریتی پس از ۱۹ سال هنوز در حال انجام است. من از زمان راه ‌اندازی آن هر روز روی آن کار می ‌کنم و مطمئن هستم که مریخ اکسپرس به ما این امکان را می ‌دهد که اکتشافات دیگر را انجام دهیم و در سال های آینده سیاره مریخ را بهتر بشناسیم.

به گزارش سیناپرس، مریخ اکسپرس اولین ماموریت سیاره ای آژانس فضایی اروپا بود و دومین فضاپیمای فعال قدیمی است که به دور سیاره ای غیر از زمین می چرخد و قدیمی ترین آنها ادیسه مریخ ناسا در سال ۲۰۰۱ است.

به گفته دانشمندان، این فضاپیما هفت ابزار شامل دوربین های مختلف، طیف سنج ها و ارتفاع سنج راداری برای مطالعه جو، آب و هوا و زمین شناسی مریخ حمل می کند. مریخ اکسپرس اولین فضاپیمایی بود که نشانه هایی از آب یخ زده و یخ دی اکسید کربن را روی این سیاره مشاهده کرد و دانشمندان را به این سوال واداشت که آیا این سیاره در مقطعی قابل سکونت بوده است یا خیر.

مترجم: کاظم فلاحی پناه