قربانیان سکته مغزی بیشتر در معرض خطر خودکشی قرار دارند

به گزارش سیناپرس، یک تیم تحقیقاتی در بیمارستان سنت مری کره جنوبی تایید کرده است که افرادی که سکته کرده اند نسبت به کسانی که سکته نکرده بودند بیشتر از اضطراب و افسردگی رنج برده و خطر بیشتری برای خودکشی آن ها را تهدید می کند.

این نتایج پس از بررسی های انجام شده توسط یک تیم تحقیقاتی به سرپرستی پروفسور لی کیونگ ووک (Lee Kyung-wook) از دپارتمان روانپزشکی و پس از تجزیه و تحلیل داده های نظرسنجی ملی سلامت و تغذیه از سال ۲۰۱۳ تا ۲۰۱۷ به دست آمد. این پژوهش برای تعیین اینکه آیا سکته بر کیفیت زندگی، سلامت روان و افکار خودکشی تأثیر می گذارد یا خیر، به این نتیجه رسید. 

تیم پژوهشی پروفسور لی تفاوت ‌های اجتماعی-اقتصادی، سلامت روان و کیفیت زندگی مرتبط با سلامت را در دو گروه و زیرمقیاس‌ های توانایی ورزش، خود مدیریتی و فعالیت های روزانه و همچنین درد، ناراحتی، اضطراب و افسردگی و موارد خودکشی و با استفاده از تحلیل رگرسیون چند متغیره، مقایسه کرد.

در نتیجه، گروه مبتلا به سکته مغزی در همه خرده مقیاس‌ های ذکر شده در مقایسه با گروه بدون سکته، اختلال قابل ‌توجهی داشت که به دلیل افزایش ۱.۳۲ برابری درد و ناراحتی و افزایش ۴.۶۶ برابری اضطراب و افسردگی، دارای خطر بیشتری برای مرگ و خودکشی بود. 

در ادامه آمارها نشان داد که اضطراب و افسردگی تنها عوامل خودکشی پس از کنترل متغیرهای اجتماعی-اقتصادی و سلامت روان بودند و محققان را متقاعد کرد که سکته مغزی یک دلیل غیرمستقیم برای خودکشی است.

به گزارش سیناپرس، پروفسور لی در پایان گفت: ترازوهایی مانند تفاوت ‌های اجتماعی-اقتصادی، سلامت روان ابزارهای مفید و مناسبی برای اندازه گیری کیفیت زندگی مرتبط با سلامت در بیماران مبتلا به سکته مغزی هستند. ما انتظار داریم که خرده مقیاس اضطراب و افسردگی در پیش بینی افکار خودکشی مفید باشد.

شرح کامل این مطالعه و یافته های حاصل از آن در آخرین شماره مجله تخصصی Quality of Life Research منتشر شده است.

مترجم: مهنوش فلاحی پناه
 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا