دستورات توسعه پایدار سازمان ملل فاقد تاثیر است

به گزارش سیناپرس، سازمان ملل متحد طی سال های گذشته با معرفی و انتشار سرفصل هایی در قالب اهداف توسعه پایدار ، سعی در شکل دهی یکسان سیاست های جهانی کشورها در مسیر توسعه، آموزش و محیط زیست دارد. یافته های جدید محققان نشان می دهد که اهداف توسعه پایدار تأثیر سیاسی محدودی در سطح کشورها داشته است و سیاست‌ گذاران باید گام ‌های بسیار جسورانه ‌تری برای ایجاد تحول در این رابطه  بردارند.

گفتنی است تاکنون تحقیقات زیادی گستره اهداف توسعه پایدار را به همراه ۱۶۹ هدف خاص که در سال ۲۰۱۵ تصویب شد، بررسی کرده است. با این حال، کمتر در مورد اینکه آیا این اهداف منجر به تغییر ملموس، در سطوح جهانی، ملی و محلی  شده و در تصمیمات سیاستی در مورد مسائلی مانند ریشه کنی فقر، حفاظت از محیط زیست و عدالت اجتماعی موثر بوده یا نه، مطالعاتی صورت گرفته است.

در این راستا فرانک بیرمن و همکارانش بیش از ۳ هزار مطالعه را تجزیه و تحلیل کردند که تأثیرات سیاسی اهداف توسعه پایدار را بین سال‌های ۲۰۱۶ و ۲۰۲۱ بررسی می‌ کردند. به منظور تعریف تأثیر تحول ‌آفرین بر یک سیستم سیاسی، نویسندگان به دنبال شواهدی از سه نوع تغییر سیاسی در پاسخ به اهداف توسعه پایدار بودند.

این تغییرات در بحث های سیاسی، تعدیل در قوانین، مقررات و سیاست ها و ایجاد ادارات، کمیته ها یا برنامه های جدید، یا به جای آن، تنظیم مجدد نهادهای موجود بود. در این میان باید توجه داشت که بحث های پایداری در کشورها از سال ۲۰۱۵ تغییر کرده اند، به طوری که اهداف توسعه پایدار برخی از یادگیری های متقابل را در بین دولت ها در مورد سیاست های توسعه پایدار تسهیل می کند.

به گزارش سیناپرس، با این حال، در مجموع، نویسندگان تنها به شواهد مجزا از سیاست‌ های سخت‌گیرانه‌ تر، همسویی مجدد نهادی، تخصیص مجدد بودجه و ایجاد قوانین و برنامه ‌های جدید در نتیجه این اهداف اشاره می ‌کنند.

نویسندگان نتیجه می گیرند که از آنجایی که اهداف توسعه پایدار از نظر قانونی الزام آور نیستند، به نظر می رسد سیاست گذاران از آنها برای اهداف خود، از طریق تفسیر خاص یا تبلیغات انتخابی استفاده می کنند. آنها در خاتمه توضیحات خود بیان می کنند که ثابت شده است که این چارچوب قادر به هدایت سیاست پایداری جهانی و تغییرات اساسی که برای تحقق جاه طلبی های آن مورد نیاز است، نخواهد بود.

شرح کامل این پژوهش و یافته های به دست آمده از آن در آخرین شماره مجله تخصصی Nature Sustainability منتشر شده است

مترجم: نیروانا محمدحسینی
 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا