زنان 22 درصد بیشتر از مردان به کووید طولانی دچار می شوند

به گزارش سیناپرس، کووید طولانی مدت، سندرمی است که در آن عوارض بیماری، بیش از چهار هفته پس از عفونت اولیه کووید 19 و گاهی حتی برای چندین ماه ادامه می‌یابد.

محققان دفتر جانسون و جانسون اداره سلامت زنان آمریکا، با تجزیه و تحلیل داده‌های حدود 1.3 میلیون بیمار مشاهده کردند که زنان مبتلا به کووید طولانی با علائم مختلفی از جمله مشکلات گوش، بینی و گلو به پزشکان مراجعه می‌کنند. آن ها به علاوه علائمی نظیر اختلالات خلقی، عصبی، پوستی، گوارشی و روماتولوژیک و همچنین خستگی را گزارش می دهند.به گزارش سیناپرس، این در حالی است که بیماران مرد، بیشتر احتمال دارد که اختلالات غدد درون ریز مانند دیابت و اختلالات کلیوی را تجربه کنند.

به گفته محققان فوق، کسب دانش بیشتر در مورد تفاوت های جنسی اساسی که تظاهرات بالینی، پیشرفت بیماری و پیامدهای سلامتی کووید 19 را تشکیل می دهند، برای شناسایی و طراحی منطقی درمان های موثر و مداخلات بهداشت عمومی، بسیار مهم است. 

به گزارش سیناپرس، تفاوت در عملکرد سیستم ایمنی زن و مرد می تواند عامل مهمی برای تفاوت های جنسی در سندرم کووید طولانی باشد. زن ها پاسخ‌های ایمنی ذاتی و تطبیقی سریع‌تر و قوی‌تری دارند که می‌تواند آن ها را از عفونت اولیه و شدت بیماری محافظت کند. با این حال، همین تفاوت می تواند زنان را در برابر بیماری های طولانی مدت مرتبط با خود ایمنی آسیب پذیرتر نماید.

بر اساس یافته های این مطالعه جدید، زنان، 22 درصد بیشتر از مردان به کووید طولانی دچار می شوند. همچنین بیماران زن به مراتب بیشتر احتمال دارد که اختلالات خلقی مانند افسردگی، علائم گوش، بینی و گلو، درد اسکلتی عضلانی و علائم تنفسی را تجربه کنند. از سوی دیگر، بیماران مرد بیشتر از اختلالات کلیوی رنج می برند.

در این پژوهش همچنین به عوامل پیچیده ای اشاره شده که ارزش مطالعه بیشتر را دارند. برای مثال زنان ممکن است در مشاغل خاصی مانند پرستاری و آموزش، در معرض خطر بیشتری برای قرار گرفتن در معرض ویروس باشند. 

علاوه بر این، ممکن است تفاوت هایی در دسترسی به مراقبت بر اساس جنسیت وجود داشته باشد که می تواند زمان طبیعی بیماری را تحت تاثیر قرار دهد و منجر به عوارض و عواقب بیشتری شود.

به گزارش سیناپرس، این یافته ها در مجله معتبر Current Medical Research and Opinion منتشر شده اند.

ترجمه: محمدرضا دلفیه
 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا