کوسه ها در سواحل بیش از حد به انسان نزدیک می شوند

به گزارش سیناپرس، در مقیاس جهانی، خطوط ساحلی جهان با سرعتی سریع شاهد توسعه مناطق شهری هستند. حال این سوال مطرح می شود که موضوع فوق چگونه بر زندگی آبزیان محلی تأثیر می گذارد؟ در این راستا محققان تصمیم گرفتند با ردیابی حرکت سه گونه کوسه در خط ساحلی میامی یا اطراف آن تحقیق کنند. 

با توجه به صداهای بلند، مواد شیمیایی و آلودگی نوری، تیم تحقیقاتی کاملاً انتظار داشت که کوسه ها مانند از ساحل جنوبی دوری کنند اما نتایج کاملا بر خلاف این تصورات بود. نیل هامرشلاگ، نویسنده اصلی این مطالعه و مدیر تحقیقات UM Shark  در این رابطه می ‌گوید: تاکنون مطالعات اندکی حرکات شکارچیان اقیانوس‌ها را در ارتباط با شهرنشینی بررسی کرده ‌اند، اما از آنجایی که مطالعات متعددی نشان داده‌اند که شکارچیان خشکی زی از محیط های شهری اجتناب‌ می کنند، انتظار داشتیم کوسه‌ ها نیز رفتار مشابهی باشند. 

وی در این رابطه تاکید کرد:‌ ما زمانی که  متوجه شدیم کوسه هایی که ردیابی کردیم زمان زیادی را در نزدیکی چراغ ها و صداهای شهر شلوغ، اغلب نزدیک به ساحل، صرف نظر از زمان روز، سپری می کنند، شگفت زده شدیم.

به گزارش سیناپرس، اگر چه بسیاری از حیوانات، مانند کبوتر یا راکون، در شهرها رشد می کنند. این کاوشگران شهری معمولاً زباله های انسان را به عنوان غذا می خورند. در همین حال جانوران تطبیق یافته با مناطق شهری، مدتی را در مناطق شهری می گذرانند، اما هنوز هم تا حد زیادی به فضای باز متکی هستند. در طرف دیگر طیف، ما بیشتر شکارچیان خشکی مانند گرگ را می یابیم که مطلقا وارد مناطق شهری نمی شوند.

محققان برای بررسی الگوهای اقامت کوسه در رابطه با شهرنشینی ساحلی، یک کوسه با برچسب صوتی را در آب های میامی، فلوریدا رها کردند.  نویسندگان حدس می زنند که رفتار فوق ممکن است ارتباطی با دور انداختن لاشه ماهی توسط مشاغل و ماهیگیران مختلف محلی داشته باشد.

بدیهی است که هیچ کس نمی خواهد برای شنا در اقیانوس برود و باله کوسه ای را ببیند که به سمت وی می رود. با این حال، نزدیکی کوسه ها به انسان ممکن است به همان اندازه که برای ما خطرناک است، برای کوسه ها نیز خطرناک باشد.

به گزارش سیناپرس، هامرشلاگ در این رابطه توضیح می ‌دهد: کوسه ‌ها با گذراندن زمان زیادی در نزدیکی ساحل، در معرض خطر قرار گرفتن در معرض آلاینده‌ های سمی و همچنین ماهیگیری هستند که می ‌تواند بر سلامت و بقای آن‌ ها تأثیر بگذارد. شرح کامل این مطالعه در آخرین شماره مجله Marine Ecology Progress Series منتشر شده است.

مترجم: حمید تعالی
 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا