ارائه درمان شخصی سرطان با یک ویژگی ژنتیکی

به گزارش سیناپرس، محققان دانشگاه کمبریج می گویند که سرطان ها توسط پدیده ای به نام بی ثباتی کروموزومی تحریک شده و همین مساله، آنها را تهاجمی می کند.

تجزیه و تحلیل انجام شده روی  ۷۸۸۰ تومور  که نشان دهنده ۳۳ نوع بیماری است، ۱۷ نوع مختلف از این فرآیند را شناسایی کرده است. بررسی های انجام شده نشان می دهد. به گفته محققین، این  امضاها  نحوه پاسخ تومورها به داروها و همچنین داروهای بالقوه آینده را پیش بینی کردند.

بر این اساس هرچه تغییرات ژنتیکی که زمینه ساز سرطان است پیچیده تر باشد، تفسیر آنها دشوارتر بوده و درمان تومور چالش برانگیزتر است.

دکتر فلوریان مارکووتز از موسسه تحقیقات سرطان بریتانیا در کمبریج، و نویسنده ارشد این مقاله، در رابطه با موضوع فوق می گوید: نرخ بسیار پایین بقای سرطان هایی که در نتیجه بی ثباتی کروموزومی ایجاد می شوند به طرز غم انگیزی نا امید کننده است. کشف ما این امید را ایجاد می کند که بتوانیم همه چیز را تغییر داده و درمان های بسیار پیچیده تر و دقیق تری ارائه دهیم.

میزان بقا در این سرطان ها اغلب کمتر از ۱۰ درصد است. این پیشرفت می تواند درمان سرطان را متحول کند. محققان در این رابطه توضیح می دهند که دی ان ای در مجموعه‌ای از کروموزوم‌هایی که حاوی هزاران دستورالعمل ژنتیکی هستند، بسته‌ بندی می ‌شود.به گزارش سیناپرس، این مطالعه نشان داد که تومورهایی با آشوب کروموزومی بیشتر، توانایی تغییر هزاران دستورالعمل ژنتیکی را دارند.

به گزارش سیناپرس، این تومورهای تهاجمی معمولا  نسبت به داروهای شیمی درمانی مقاومت پیدا کرده و می توانند از سیستم ایمنی پنهان و به سمت سایر بافت های بدن حرکت کنند. با درک بی ثباتی کروموزومی، پژوهشگران می تواند راه هایی برای توقف آن پیدا کند.

دکتر مارکووتز در این رابطه می ‌گوید: ما اکنون سخت کار می‌کنیم تا فناوری خود را به بیماران ارائه داده و این روش درمانی را به سطحی توسعه دهیم که بتواند زندگی بیماران را متحول کند.

هدف شرکت spin-out ساخت یک پلت فرم جدید پزشکی دقیق پایش سرطان است که منجر به تولید داروهای بهتر برای طیف وسیعی از سرطان ها می شود. در این طرح، بیماران بر اساس نوع سرطانشان با دقت بیشتری گروه بندی می شوند و بهترین و هدفمندترین درمان را تضمین می کنند.

به گزارش سیناپرس، محققان با استفاده از داده‌های اطلس ژنوم سرطان، به دنبال تغییراتی در تعداد تکرارهای دی ان ای  توالی‌ ها یا نواحی معین شدند. این یافته ‌ها اولین چارچوب را برای تفسیر الگوهای بزرگتر و پیچیده ‌تر تغییرات ژنتیکی که در بی‌ثباتی کروموزومی مشاهده می ‌شود، ارائه می‌ کند.
باید توجه داشت که کدهای ژنتیکی ما روی ۲۳ جفت کروموزوم ذخیره می ‌شود، این ژن ها وقتی کپی می شود، ممکن است ناپایدار شوند. بررسی و مطالعه این موضوع در هر فرد می تواند منجر به ارائه درمانی منحصر به فرد و شخصی سازی شده برای درمان سرطان وی شود.

مترجم: زهرا همراز