رییس جمهور پیش‌قدم شکل‌‎گیری محیط گفتمانی حول تصمیمات دولت است

سید محمد مقیمی روز دوشنبه در همایش حکمرانی مردمی در گفتمان عدالت و جمهوریت افزود: در نشستی که با حضور رؤسای برخی دانشگاه‌ها در حضور رییس‌جمهور برگزار شد، آیت الله سید ابراهیم رئیسی با درایتی که دارد یک فضای نقد متقابل را فراهم کرده است که نشان‌دهنده آمادگی لازم برای فراهم شدن و رقم خوردن فضای جدید جهت گفت‌وگو بین دولت و جامعه نخبگی بود.

وی ادامه داد: یکی از تأکیدات رییس‌جمهور به وزرا و مسوولان این است که در محیط‌های نخبگی حضور پیدا کنند و تعامل بین دولت و نخبگان به گونه‌ای شکل بگیرد که بستر مناسب برای اتخاذ تصمیمات فراهم شود، در این صورت طبعاً یک بازی برد – برد بین محیط نخبگی دانشگاهی و محیط اجرایی حاکمیت رقم می‌خورد.

رییس دانشگاه تهران به تاکید مستمر رییس‌جمهور برای شکل‌گیری محیط گفتمانی، فضای گفت‌وگوی علمی و بهره‌مندی تصمیمات دولتمردان از پشتوانه جامعه نخبگی اشاره کرد و گفت: مکرر مشاهده می‌کنیم که آیت الله رئیسی در جلسات در زمینه حل مسایل و مشکلات به استفاده از ظرفیت دانشگاه اشاره می‌کند و تاکید دارد که «دانشگاه کمک خود را ارایه کند». اما متأسفانه در این زمینه سازوکارهای مشخصی نداریم، بنابراین باید تلاش کنیم که دانشگاه نقش خود را در زمینه ارایه راهکار و کمک به حل مشکلات و چالش‌های جامعه ایفا کند و حرف‌های زیادی که برای گفتن دارد در بسترهای علمی مطرح شوند.

مقیمی برگزاری همایش «حکمرانی مردمی در گفتمان عدالت و جمهوریت» را تلاشی در راستای نگاه رییس‌جمهور برای ایجاد فضای تعاملی بین نخبگان و دولت طی همکاری دانشگاه تهران و مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری دانست و اظهار امیدواری کرد که این نشست‌ها حتماً استمرار پیدا کند تا فضایی برای گفت‌وگوی متقابل و طرح منطقی سخنان اساتید به صورت رودررو با حکمرانان ارشد در یک فضای علمی فراهم شود.

وی ایجاد این فضای گفت‌وگوی متقابل بین حاکمیت و کارگزاران با نخبگان را یک حرکت مؤثر برای اعتمادسازی بین مردم و دولت عنوان کرد و گفت: اعتماد عمومی موضوعی است که امروز به شدت در محیط جامعه به آن نیاز داریم.

فضای مجازی، فضای نقد عالمانه نیست

استاد دانشکده مدیریت دانشگاه تهران در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه فضای مجازی، فضای نقد عالمانه نیست؛ گفت: قاعدتاً نباید تسلیم فضای مجازی باشیم که با یک سری داده‌های غیرواقعی و گاهی اوقات تحلیل‌ها و تفسیرهای نادرست که درست و غلط در آنها با هم مخلوط شده‌اند، صحنه‌ای مغایر با حقیقت را شکل می‌دهد.

مقیمی یادآور شد: شأن محیط دانشگاهی و علمی نیز تکرار کردن همان داده‌های غیرواقعی و تحلیل‌های نادرست نیست بلکه باید بسترهای لازم برای ارایه تحلیل‌های علمی را فراهم کنیم.

وی به فضاسازی‌های هیجانی و احساسی و مواجهه سطحی و سیاسی با سخنان و تصمیمات دولتمردان در شبکه‌های اجتماعی اشاره و تاکید کرد: به نظر می‌رسد به جای اینکه نخبگان و نهادهای علمی و همچنین مسوولان با تکیه بر راهبردهای نهاد علم به میدان بیایند و درباره اقدامات و تصمیمات گفتمان‌سازی کنند، بیشتر فضای مجازی با رویکردی غیرعلمی، جریان‌سازی می‌کند و از این تاسف‌بارتر این است که گاهی اوقات مشاهده می‌کنیم برخی در محیط دانشگاه نیز در فضای این جریان‌سازی‌های غیرعلمی قرار می‌گیرند.

رییس دانشگاه تهران افزود: بنابراین به جای اینکه خودمان جریان‌ساز باشیم، تسلیم فضای مجازی می‌شویم. هر چند که به نظر می‌رسد اینکه ریشه نظرات احساسی برخی کاربران فضای مجازی به جریانات سیاسی برمی‌گردد برای افکار عمومی شناخته شده است و با روشن شدن حقیقت، مشروعیت و مقبولیت خود را از دست می‌دهند و افکار عمومی به مرور زمان دیگر آنها را برنمی‌تابد.

مقیمی تصریح کرد: مشخص است که فضای مجازی، فضای نقد عالمانه نیست بنابراین کسی که می‌خواهد نقد عالمانه کند باید ابعاد مساله به خوبی برای وی روشن باشد، داده‌های مستند به‌دست آورد، نقدها و نظراتش را در یک فضای علمی و گفت‌وگوی متقابل وارد کند و حرف طرف مقابل را نیز بشنود.

وی در ادامه «پنهان‌سازی تصمیمات دولتمردان به منظور در امان ماندن از فضاهای احساسی فضای مجازی» را یک آفت برشمرد و گفت: اگر دولتمردان تلاش کنند که تصمیمات‌ آنها را از جامعه نخبگی پنهان کنند و این شجاعت را نداشته باشند که تصمیمات‌ آنان را در حضور نخبگان به بوته آزمایش بگذارند، ارزیابی کنند و محک بزنند، پشتوانه بسیار بزرگی که همان پشتوانه جامعه نخبگی است را از دست می دهند.

رییس دانشگاه تهران یادآور شد: وقتی چنین فرآیندی شکل بگیرد، هزینه‌های جبران‌ناپذیر اقتصادی و اجتماعی به کشور وارد می‌شود و به مرور زمان باز آن کارگزار و مدیر ارشدی که این سبک را انتخاب کرده است، قطعاً به بن‌بست اجرایی می‌رسد.

براساس گزارش روابط عمومی دانشگاه تهران، همایش حکمرانی مردمی در گفتمان عدالت و جمهوریت امروز با حضور و سخنرانی سید احسان خاندوزی وزیر امور اقتصادی و دارایی، احمد وحیدی وزیر کشور و محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و جمعی از اساتید و صاحبنظران در دانشکده مدیریت دانشگاه تهران برگزار شد.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا