پایان ماه عسل ارزهای دیجیتال

به گزارش سیناپرس،  قیمت بیت ‌کوین در روز یکشنبه به پایین ‌ترین سطح از دسامبر ۲۰۲۰ سقوط کرده و در محدوده قیمتی۱۹ هزار و ۵۷۱ دلار معامله شد.

بررسی آمارهای جهانی نشان می دهد بیت‌ کوین در سال جاری حدود ۶۰ درصد از ارزش خود را از دست داده است، که ۳۷% از این کاهش در ماه ژوئن رخ داده است، در همین بازه زمانی قیمت اتر با پشتوانه اتریوم نیز ۷۴ درصد کاهش یافته است. همانطور که میدانید در سال ۲۰۲۱، قیمت بیت کوین به بیش از ۶۸ هزار دلار رسیده بود.

ادوارد مویا، تحلیلگر ارشد بازار در OANDA روز شنبه به رویترز گفت: شکست بیت‌ کوین از محدوده قیمتی ۲۰ هزار دلار (اوج قیمت سال ۲۰۱۷ )نشان می ‌دهد که اعتماد به صنعت ارز دیجیتال از بین رفته است.

مویا در ادامه توضیحات خود افزود: حتی بزرگترین طرفداران کریپتو نیز در حال حاضر ساکت شده ‌اند. شاید بسیاری از این افراد هنوز برای آینده درازمدت ارزهای دیجیتال خوش ‌بین باشند، اما دیگر نمی‌ گویند که اکنون زمان خرید در کف قیمت است.

از سوی دیگر فروپاشی بلاک چین Terra در ماه گذشته، نگرانی‌ های زیادی را برای آینده ارزهای دیجیتال به وجود آورد. در اوایل ماه جاری، شرکت وام‌ دهنده سلسیوس برداشت و انتقال بین حساب‌ ها را متوقف کرد و شرکت‌ های ارز دیجیتال شروع به اخراج کارمندان خود کردند. به گزارش سیناپرس، همچنین صندوق تامینی کریپتو Three Arrows Capital نیز هفته گذشته اعلام کرد که ضررهای زیادی متحمل شده است.

به باور کارشناسان،  این شکست با کاهش قیمت سهام همزمان شده است که می ‌تواند اعتماد سرمایه‌ گذاران را در صنعت کریپتو به چالش بکشد.

صبح امروز دوشنبه، سرمایه گذاران نگران بودند که مشکلات موجود در بازارهای بزرگ رمزارز، در صورت عدم کنترل، صنعت ارزهای دیجیتال را از پا دربیاورد. شواهد نشان می دهد بسیاری از سرمایه گذاران ارزهای دیجیتال مجبور به فروش دارایی های خود برای پاسخگویی به مارجین کال و پوشش ضرر شده‌اند.

در همین راستا آدام فارینگ، مدیر ارشد بخش ریسک در  B2C2ژاپن اعلام کرد: اگر قیمت‌ ها در بازار ارز‌های دیجیتال بالاتر رود، همه نفس راحتی می ‌کشند، مشکل تامین مالی حل شده، مردم سهام خود را افزایش می ‌دهند و ریسک‌ گریزی‌ ها از بین می‌ رود. اما اگر این روند کاهش ادامه پیدا کند، طوفان به پا می شود، اعتبار اکوسیستم کریپتو از بین رفته و ورشکستی و انحلال بازار رمزارزها، اتفاقی را مانند بحران مالی سال ۲۰۰۸ رقم خواهد زد.

توجه به این نکته بسیار ضروری است که افت بازار کریپتو با کاهش ارزش سهام همزمان شده است و از سوی دیگر به دلیل ترس از افزایش نرخ بهره و احتمال فزاینده رکود اقتصادی، ارزش سهام ایالات متحده بیشترین درصد کاهش هفتگی خود را در دو سال اخیر تجربه کرد.

در حقیقت قیمت بیت‌ کوین به شیوه ‌ای تقریبا مشابه با سایر دارایی ‌های حساس به ریسک مانند سهام‌ های تکنولوژی حرکت می کند. به گزارش سیناپرس، در این شرایط غیر ثابت و نامطمئن، سایر رمزارزها از توکن‌ های اصلی آسیب بیشتری دیده‌ا ند، زیرا سرمایه ‌گذاران توکن ‌های امن ‌تر مانند بیت ‌کوین و استیبل ‌کوین‌ هایی که ارزش‌ های آن‌ ها به دارایی‌ های سنتی، معمولاً دلار آمریکا، بستگی دارد را ترجیح میدهند.

بر اساس گزارش سایت Coinmarketcap، ارزش کل بازار کریپتوها در حال حاضر تقریباً ۸۷۰ میلیارد دلار است که این رقم از اوج 2.9 تریلیون دلاری در نوامبر ۲۰۲۱ بسیار کمتر است.

 با این حال، حتی سرمایه ‌گذاری در بازار استیبل کوین ‌ها نیز در ماه‌ های اخیر کاهش یافته است، این موضوع نشان ‌دهنده بازگشت سرمایه ‌گذاران به سمت ارزهای واقعی و دولتی یا همان پول فیات است.

در خاتمه گفتنی است؛  تتر، بزرگترین استیبل کوین جهان نیزشاهد کاهش ارزش بازار خود در روز دوشنبه از بیش از ۸۳ میلیارد دلار در اوایل ماه مه به حدود ۶۸ میلیارد دلار بوده است.

گزارش: دکتر پوریا جهانبخشیان-  مدرس گروه بازرگانی و امور مالی دانشگاه دولتی قبرس
مشاور و تحلیل گر بانک سوییس کوت در بخش بازار سهام و فارکس
 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا