در چه سنی بیشتر از بچه دار شدن خوشحال می شویم؟

به گزارش سیناپرس، مطالعات محققان نشان می دهد تولد فرزند باعث افزایش شادی والدین شده و این افزایش شادی حدود یک سال از بدو تولد نوزاد طول می کشد و پس از آن شادی برخی از والدین به سطح معمول قبل از  تولد کودک باز می گردد.
نتایج این تحقیق نشان داد: تولدنخستین کودک بیشترین میزان شادی را در والدین ایجاد می کند، در حالی که این افزایش در فرزند دوم تقریباً نصف شده و در فرزندان بعدی کاهش بیشتری دارد. این یافته ها نشان می دهد افزایش شادی تولد اولین فرزند به طور متوسط در نقطه مقابل میزان اندوهی است که فرد بر اثر  طلاق یا از دست دادن شغل تجربه می کند. 
گفتنی است بر پایه این مطالعه مشخص شد مردان و زنان به طور متوسط شاهد افزایش مشابهی در شادی بودند، اگرچه زنان درست قبل از تولد نوزادشان شادی بیشتری را تجربه کرده و البته شادی آنها در سال بعد از تولد فرزند، با روندی سریعتر کاهش یافت.

پروفسور میکو میرسکیلا (Mikko Myrskylä)، یکی از پژوهشگران ارشد این مطالعه در مورد موضوع فوق می گوید: نتایج مطالعه ما یک افزایش موقت و گذرا در شادی والدین در مورد تولد فرزندان اول و دوم را نشان می دهد. این واقعیت که شادی والدین قبل از به دنیا آمدن این کودکان افزایش می ‌یابد نشان می‌ دهد که ما در حال بررسی مسائل گسترده ‌تری در رابطه با فرزند آوری هستیم، مانند اینکه زوج‌ ها با هم در یک موضوع مهم شراکت کرده و برای آینده برنامه‌ ریزی می ‌کنند.به گزارش سیناپرس، این مساله می تواند منجر به افزایش تفاهم و همکاری میان آن ها شود.

به گزارش سیناپرس، البته باید اذعان داشت به دنیا آمدن فرزند سوم با افزایش شادی والدین همراه نیست، اما این موضوع بدان معنا نیست که والدین، آنها را کمتر از خواهر و برادر بزرگتر شان دوست دارند.

در عوض، موضوع فوق ممکن است منعکس کننده این باشد که تجربه پدر و مادر شدن تا زمان تولد فرزند سوم کمتر بدیع و هیجان انگیز است یا اینکه خانواده بزرگتر فشار بیشتری برای تامین منابع بر والدین وارد می کند.به گزارش سیناپرس، همچنین احتمال بارداری ناخواسته نیز ممکن است استرس های خاص خود را به همراه داشته باشد.

از سوی دیگر باید پذیرفت تولد فرزند سوم دیگر یک پدیده عجیب و ناشناخته برای والدین محسوب نشده و آن ها را دچار هیجان نمی کند زیرا طی تولد فرزندان قبلی خود، تجربه کافی برای شرایط پیش رو کسب کرده اند. 

به گزارش سیناپرس، نکته عجیب و جالب توجه در  مطالعه فوق، این است که اگرچه از نظر پزشکی، بهترین سن برای فرزند آوری، حدود ۲۵ تا ۳۰ سالگی است اما معمولا والدینی که تحصیلات بالایی داشته یا اولین فرزندان خود را در سنین ۳۵ تا ۴۹ سالگی به دنیا می آورند، بیشترین میزان شادی را از تولد فرزندان خود نشان می دهند. از سوی دیگر برای این والدین، شادی زمانی که آنها پدر و مادر شدند، در درازمدت پایدارتر بود.

دکتر راشل مارگولیس، از دیگر محققان این تیم پژوهشی در توضیح موارد فوق گفت: این واقعیت که در میان والدین مسن ‌تر و تحصیل ‌کرده‌ تر، کیفیت زندگی با فرزندآوری افزایش می ‌یابد، اما والدین جوان و کم ‌سواد مسیر های شادی یکنواخت یا حتی نزولی دارند، ممکن است توضیح دهد که چرا به تعویق انداختن باروری در جوامع مدرن بسیار رایج شده است.

محققان دریافتند: افراد کم سنی که بچه دار می‌ شوند هیچ افزایش شادی از خود نشان نمی‌ دهند، در واقع آنها به مرور زمان کمتر شاد هستند.  لازم به ذکر است که این داده‌ها از تجزیه و تحلیل نظرسنجی ‌های ۷ هزار خانوار در بریتانیا و آلمان بدست آمده است.

شرح کامل این مطالعات در مجله تخصصی  دموگرافی یا جمعیت شناسی (journal Demography) منتشر شده است.

مترجم: نیروانا محمدحسینی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا