شناسایی کشتی غرق شده ۱۳۰۰ ساله در فرانسه

به گزارش سیناپرس، موسسه ملی تحقیقات باستان شناسی فرانسه  به تازگی بقایای یک کشتی ۱۲ متری را در منطقه Villenave-d'Ornon در ساحل Garonne در جنوب غربی فرانسه  کشف کرده و آن را در معرض دید عموم قرار دادند. 
بر اساس گزارش های رسمی، این کشتی چوبی در زیر رودخانه Estey de Lugan، یک نهر خاکی در خارج از بوردو، قرار داشت. قطعات بیولوژیکی کشتی، از جمله برخی از اتصالات طنابی، برای ۱۳۰۰ سال توسط خاک رس غلیظ و غرق در آب حفظ شده است.

به گزارش سیناپرس، تقریباً هیچ تاریخ مکتوب باقی ‌مانده‌ ای وجود ندارد که روش‌های ناوبری را از آن دوره نشان دهد، بنابراین بقای این کشتی غرق شده گواهی منحصر به فرد برای سفرهای دریایی در اروپای اوایل قرون وسطی است.

این لاشه حدود۱۲ مترطول داشته و تخمین زده می شود در زمان سالم بودن، حداقل دو برابر بزرگتر بوده است. بررسی ابعاد کشتی فوق، نشان می دهد که این کشتی، یک کشتی باری بوده که هم قادر به حرکت در رودخانه و هم در دریا بوده است.به گزارش سیناپرس، این کشتی همچنین دارای یک طبقه مسطح است که به آن امکان حمل کالاهای فله را می داد. آزمایش های انجام شده نشان می دهد برای ساخت آن از دو نوع چوب بلوط استفاده شده است.

با این حال، تیرهای غرق شده ازجنس  بلوط، شاه بلوط و کاج به اندازه کافی ظریف هستند که در طول قرون گذشته دچار آسیب دیدگی شده باشند. به همین دلیل است که مرطوب نگهداشتن این چوب ها برای محدود کردن تخریب چوب ضروری است.

به گزارش سیناپرس، مطالعه و پاکسازی این لاشه به باستان شناسان فرصتی بی سابقه برای بررسی نحوه ساخت و عبور آن از رودخانه ها می دهد. 

لوران گریمبرت، باستان شناس حاضر در این مطالعات در مورد این کشتی گفت: ما در داخل این کشتی و بین تخته های کف و بدنه، عناصر سرامیکی پیدا کردیم که مربوط به قرن هفتم تا هشتم است. شرایط این سفالینه های سرامیکی نسبتا مناسب است.

وی در ادامه توضیحاتش می‌گوید: تکه ‌های چرمی که ممکن است متعلق به کسی باشد که در قایق با چرم کار می‌کرده و ضایعاتی را دور انداخته است، تکه ‌ای از قاشق چوبی که ممکن است متعلق به کسی باشد که در قایق زندگی میکرده از جمله دیگر آثار کشف شده در این سایت باستانی هستند.

مترجم: احسان محمدحسینی
منبع: arkeonews

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا