تولید پروبیوتیک های دوستدار محیط زیست با اتکا به دانش ایرانی

دکتر سعید ضیایی نژاد، عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی خاتم الانبیاء بهبان در گفتگو با سیناپرس گفت: امروزه صنعت آبزی پروری دنیا به سمت استفاده از فناوری های دوستدار محیط زیست گرایش پیدا کرده است. فناوری میکروبی از جمله فناوری های دوستدار محیط زیست به حساب می آید؛ این فناوری در بحث پروبیوتیک ها، سین بیوتیک ها سیستم میکروبی را به شیوه های مختلف دستکاری می کند و باعث می شود باکتری های بیماری زا از بین برود. همچنین این فناوری می تواند با تاثیر به روی آنزیم های گوارشی، روند هضم و جذب مواد غذایی را تغییر دهد. از سوی دیگر این فناوری به افزایش میزان رشد و بازماندگی آبزی منجر می شود.

این دکترای شیلات افزود: خوشبختانه طی دو الی سه دهه اخیر تحقیقات خوبی پیرامون این فناوری در ایران انجام شده است. اکنون شرکت های دانش بنیان ایرانی حوزه آبزی پروری توانسته اند پروبیوتیک های دوستدار محیط زیست تولید کنند و از ورود پروبیوتیک های وارداتی و محصولات قاچاق که اصلا اصالت شان معلوم نیست و به محیط زیست آسیب می رسانند، جلوگیری به عمل آورند.

وی تاکیدکرد: هرچند فناوری های میکروبی می تواند مفید باشد اما اطلاع چندانی نداریم که پروبیوتیک های وارداتی چه اثراتی بر محیط زیست دریا دارند و چه اثرات مخرب و منفی به روی آبزیان می گذارند. اکنون شرکت های دانش بنیان ما این پتانسیل را دارند که برای هر گونه آبزی به صورت اختصاصی و جداگانه پروبیوتیک تولید کنند.

ضیایی نژاد در پاسخ به این سوال که آیا صنعت اکنون از این طرح استقبال کرده است یا خیر به سیناپرس گفت: در حال حاضر استقبال بخش صنعت از تولید این محصولات جزیی و اندک است. همان حوزه هایی هم که صنعت ورود پیدا کرده با موفقیت همراه است.

عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی خاتم الانبیاء بهبان ادامه داد: هرچند هم اکنون محققان زیادی در کشور به روی این موضوع فعالیت می کنند اما باید ارتباط بیشتری میان بخش صنعت و شرکت های دانش بنیان برقرار شود.

وی تصریح کرد: درحال حاضر شرکت های دانش بنیان باید بر اساس سیاست های حمایتی به سمت انجام تحقیقات ترغیب شوند و مشکلات صنعت آبزی پروری را رصد کنند و کاری انجام دهند که مورد نیاز این صنعت است. از سوی دیگر باید سیاست هایی اعمال شود که اگر یک شرکت دانش بنیان فعالیتی در این حوزه انجام می دهد، به عنوان مرجع تهیه این محصولات قلمداد شود. زمانی که یک شرکت پروبیوتیک خوب تولید می کند باید بحث واردات از مبادی مختلف به نوعی محدود و پیشگیری شود. این راهکارها باید اتفاق بیفتد تا حلقه صنعت و دانشگاه بیشتر به یکدیگر متصل شود.

وی عنوان کرد: هرچند هم اکنون ساختاری در پارک های علم و فناوری زیر مجموعه وزارت علوم، تحقیقات و فناوری تعریف شده و آنها ذیل معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری به فعالیت می پردازند و طی فرایندی این شرکت ها از نوپایی به سمت دانش بنیان شدن تکامل می یابند و در نهایت کالاهایشان را به بازارعرضه می کنند اما همچنان برای موفقیت در این حوزه جای کار بسیار زیادی داریم. اکنون باید سیاستگذاری های درستی اعمال شود تا این شرکت ها به بلوغ  کافی برسند که بتوانند ضمن اشتغال زایی، از خروج ارز و واردات محصولات جلوگیری کنند.