بیماری لثه با حمله قلبی و دیابت مرتبط است

به گزارش سیناپرس، نتایج یک مطالعه بزرگ بین المللی نشان می دهند که احتمال ابتلا به بیماری لثه در افرادی که قبلاً دچار حمله قلبی یا دیابت شده‌اند نسبت به همتایان سالم خود بیشتر است. 

به گفته محققان دانشگاه اسلو نروژ، یافته‌های ما، آگاهی عمومی را در مورد ارتباط بین بیماری‌های مزمن که تعداد زیادی از مردم را تحت تأثیر قرار می‌دهند، افزایش می‌دهد. این دانش ممکن است به تلاش‌ها برای پیشگیری از این بیماری‌ها کمک کند.

بیماری های غیرواگیر با افزایش سن جمعیت به طور فزاینده ای رایج می شوند و شواهد فزاینده ای مبنی بر ارتباط آن ها وجود دارد. در این میان، بیماری لثه که پریودنتیت نیز نامیده می شود، نیمی از بزرگسالان را در سراسر جهان تحت تاثیر قرار می دهد. 

پژوهشگران بین الملل با هدایت محققان نروژی در پژوهشی، بررسی کرده اند که آیا پریودنتیت شدید در افراد مبتلا به دیابت یا حمله قلبی قبلی بیشتر است یا خیر.به گزارش سیناپرس، در این مطالعه که با مشارکت حدود 500 فرد با میانگین سنی 52 سال همراه بوده است، شرکت کنندگان پرسشنامه هایی را در مورد عوامل اجتماعی و دموگرافیک و شیوه زندگی، داروها و بیماری هایی مانند دیابت نوع 2 و انفارکتوس میوکارد تکمیل کردند. 

همچنین ارزیابی بالینی دندان‌ها و بافت‌های نرم به‌علاوه معاینه رادیولوژیکی دندان های آن ها انجام شد. علاوه بر این ها، وزن، قد، فشار خون و سطح سرمی کلسترول و هموگلوبین گلیکوزیله (HbA1c) آن ها نیز اندازه گیری شد.

به گفته محققان، نتایج بررسی های ما نشان می‌دهند که احتمال ابتلا به بیماری‌های شدید لثه در بیماران مبتلا به دیابت 40 درصد بیشتر از افراد بدون دیابت است. همچنین شرکت‌کنندگانی که هموگلوبین گلیکوزیله بالایی داشتند، 50 درصد بیشتر از افراد نرمال به بیماری‌های شدید لثه مبتلا شدند. 

آن ها افزوده اند: در نهایت، احتمال ابتلا به بیماری شدید لثه در بازماندگان حمله قلبی 70 درصد بیشتر از شرکت‌کنندگانی بود که هرگز حمله قلبی را تجربه نکرده بودند.

مجریان تحقیق می گویند: این مطالعه بر شواهد قبلی استوار است که نشان می دهند افراد مبتلا به بیماری لثه در معرض خطر بیشتری برای حمله قلبی و ابتلا به دیابت هستند و همچنین افرادی که دیابت دارند در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به بیماری لثه هستند. 

به گزارش سیناپرس،در مجموع، یافته های فوق حاکی از آن هستند که حفظ سلامت دهان و دندان می تواند به سلامت عمومی بدن نیز کمک کند.نتایج این تحقیق در EuroPerio10، کنگره پیشرو جهان در پریودنتولوژی و دندانپزشکی ایمپلنت که توسط فدراسیون اروپایی پریودنتولوژی (EFP) سازماندهی می گردد، ارائه شده اند.

ترجمه: محمدرضا دلفیه
 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا