نکاتی درباره تاریخ تکاملی خرس های قطبی و قهوه ای

به گزارش سیناپرس اردبیل، محققان با استفاده از DNA یک خرس باستانی به یافته های جدید دست یافته اند. دکتر شارلوت لیندکویست، دانشیار علوم زیستی در دانشگاه کالج هنر و علوم می‌گوید:آنچه در مورد خرس های قطبی و خرس های قهوه ای اتفاق افتاده است، مشابه چیزی است که ما در مورد تکامل انسان مطالعه کرده ایم.

با توجه به ژنوم های باستانی که از جمعیت انسان های باستانی، از جمله نئاندرتال ها و دنیسوواها به دست آمده است، تقسیم گونه ها می تواند ناقص باشد. او می‌گوید: «ما شواهدی برای آمیختگی بین خرس‌های قطبی و خرس‌های قهوه‌ای پیدا کردیم که مربوط به یک خرس قطبی باستانی است ». علاوه بر این، نتایج ما با جهت اصلی جریان ژنی که از خرس های قهوه ای به خرس های قطبی انتقال یافته است ،تاریخچه تکاملی پیچیده و درهم تنیده‌ای را در بین خرس‌های قهوه‌ای و قطبی نشان می‌دهد.

خرس‌های قطبی سازگار با قطب شمال مواد ژنتیکی را از خرس‌های قهوه‌ای که برای زندگی در عرض‌های جغرافیایی پایین‌تر سازگار هستند، می‌گیرند، این یکی از چندین یافته مورد علاقه احتمالی دانشمندان است.

 با گرم شدن جهان و کاهش یخ‌های دریای قطب شمال، خرس‌های قطبی و خرس‌های قهوه‌ای ممکن است در مکان‌هایی که محدوده‌های آنها همپوشانی دارند، بیشتر به یکدیگر برخورد کنند. لیندکویست می‌گوید که این موضوع باعث می‌شود تاریخ تکاملی مشترک آنها به یک موضوع مطالعه جذاب تبدیل شود.

این مطالعه ژنوم 64 خرس قطبی و قهوه ای مدرن را مورد تجزیه و تحلیل قرار داد، از جمله چندین ژنوم جدید از آلاسکا، ایالتی که هر دو گونه در آن یافت می شوند. DNA خرس قطبی باستانی از دندانی که به استخوان فک زیرفسیلی متصل شده بود استخراج شد که اکنون در موزه تاریخ طبیعی دانشگاه اسلو نگهداری می شود.

با استفاده از این مجموعه داده، محققان تخمین می زنند که خرس های قطبی و خرس های قهوه ای حدود 1.3 تا 1.6 میلیون سال پیش شروع به تبدیل شدن به گونه های متمایز کردند. در هر صورت خرس های قطبی پس از تبدیل شدن به گونه خود، کاهش چشمگیر جمعیت و تنگنای ژنتیکی طولانی مدت را تحمل کردند و این خرس ها تنوع ژنتیکی بسیار کمتری نسبت به خرس های قهوه ای داشتند.  

منبع:science daily
مترجم:پریناز نصرتی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا