سرطان ریه و پروستات شایع ترین سرطان در آقایان

نرگس باباخانی در گفتگو با خبرگزاری سیناپرس، اظهار کرد:  سرطان ریه و پروستات شایع ترین سرطان ها در بین آقایان تلقی می شود که توصیه می شود آقایان بالای 50 سال به صورت دوره ای آزمایش تست غربالگری سرطان پروستات ( PSA )انجام دهند.

وی با بیان اینکه آزمایش PSA  به صورت آزمایش خون انجام می شود، تصریح کرد: آقایان بالای 50 سال باید به صورت دوره ای نسبت به اندازه گیری PSA اقدام کنند.

باباخانی با اشاره به هفته بین المللی سلامت مردان خاطرنشان کرد: قبل از پاندمی کرونا آقایان با صنعتی شدن زندگی کم تحرک تر شده و به این ترتیب سلامت آنها بسیار تحت تاثیر قرار گرفت که با شروع پاندمی کرونا و افزایش کم تحرکی و در خانه ماندن و عدم حضور در اماکن عمومی این موضوع شدت گرفت، به این ترتیب چاقی و افزایش وزن در آقایان نیز بیشتر نمود پیدا کرد.

وی ادامه داد: آقایان کمتر از بانوان به مباحث سلامتی توجه می کنند و نسبت به مصرف مکمل های دارویی از جمله ویتامین D3 اهمیت قائل نمی شوند در حالیکه مصرف ویتامینD3  برای تمامی گروه های سنی الزامی بوده و مصرف آن محدودیت جنسی ندارد.

باباخانی تاکید کرد: با توجه به اینکه خانم ها به مصرف ویتامین ها و مکمل ها بیشتر اهمیت قائل می شوند، توصیه می شود خانم ها در وعده های همسرانشان مصرف مکمل ها از جمله مصرف ویتامین D3  را بگنجانند.

این مقام مسئول یادآور شد: بیماری های قلبی و عروقی در آقایان رتبه دار بوده چرا که نسبت به سلامتی خود بی توجهی بیشتری دارند و پیگیری امور درمانی نیستند بنابراین میزان سکته های قلبی و مغزی در آقایان نسبت به خانمها بیشتر است.

وی با بیان اینکه امید به زندگی در آقایان کمتر از خانمهاست، خاطرنشان کرد: با توجه به پاندمی کرونا و تاثیرات روانی بر زندگی افراد، سلامت روان آقایان نیز تحت تاثیر قرار گرفت.

باباخانی بیان کرد: افرادی که بستگان درجه یک آنها دچار سرطان پروستات شده اند باید نسبت به سرطان پروستات چکآب سالانه انجام دهند و مورد معاینه قرار گیرند.

وی به شیوع سرطان روده بزرگ در آقایان اشاره کرد و گفت: با تغییر سبک زندگی، مصرف دخانیات، عدم فعالیت و کم تحرکی احتمال ابتلای افراد به سرطان روده بزرگ در کشور افزایش یافته که همدان از این موضوع مستثنی نیست و از علائم این بیمای می توان به وجود خون در مدفوع و تغییر اجابت مزاج اشاره کرد.

وی به شیوع سرطان معده به علت تغییر سبک زندگی در افراد اشاره کرد و افزود: مصرف روغن، فست فود و سایر موارد سرطان روده بزرگ را افزایش می دهد و کاهش وزن غیر طبیعی، دردهای شکمی مداوم، کم اشتهایی، تهوع و استفراغ  و اختلال در بلع از علامت های سرطان روده بزرگ محسوب می شود که پزشک معالج با دیدن علامت ها  آندوسکوپی  و سایر روش های تشخیصی را تجویز می کند.

گزارش: زهرا فرامرزدوست

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا