گزارشی از پروژه تبدیل بیابان به فضای سبز در چین

به گزارش سیناپرس، در شرایطی که در بسیاری از نقاط جهان و به طور خاص در جنگل های آمازون واقع در آمریکای جنوبی و مناطقی از جنوب شرقی آسیا شاهد روند نگران کننده نابودی جنگل ها هستیم، چین توانسته است طی یک برنامه جامع، برخی از مناطق بیابانی خود را به فضای سبز تبدیل کند.

در حال حاضر توسعه کشاورزی و دامداری اصلی ترین تهدیدهای مرتبط با نابودی جنگل ها بوده و در وهله دوم قاچاق چوب و کشت برخی محصولات خاص مانند نخل های مرتبط با روغن پالم، دلیل دیگر نابودی جنگل ها هستند. باید توجه داشت که جنگل ها نقش مهمی در محیط زیست سیاره ای ایفا کرده و نابودی آن ها باعث بدتر شدن شرایط تغییرات اقلیمی و گرمایش زمین می شود.

در این میان در کشور چین به لطف سه نسل تلاش اختصاصی برای کنترل شن و ماسه، یک واحه ۴۲ هزار هکتاری در ذخیره‌ گاه ملی زیست ‌محیطی بیجیتان لینگوو در لبه جنوب غربی صحرای وسیع مائووسو ایجاد شده است. این واحه اکنون به یک مانع محافظ مهم برای سیستم اکولوژیکی شمال غربی چین تبدیل شده است.

به گزارش سیناپرس، گفتنی است در این طرح و با هدف کنترل مؤثر بیابان، مردم محلی خود را وقف توسعه کشاورزی سودآور با تبدیل بیابان به زمین کشاورزی و کاشت سبزیجات و میوه هایی کرده اند که می تواند در بازار به فروش برسد. آبزی پروری و اکوتوریسم نیز برای افزایش درآمد مردم محلی توسعه یافته است.

مترجم: زهرا همراز
منبع: english.news.cn
 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا