چگونه سلول های سرطانی پروستات مقاوم می شوند؟

به گزارش سیناپرس، سرطان پروستات یکی از شایع ترین انواع سرطان در میان مردان است. بسیاری از بیماران در اثر تشخیص زودهنگام و درمان محرومیت از آندروژن می توانند عمر طولانی داشته باشند. با این حال، با وجود مزایای این درمان، تقریباً همه بیماران در نهایت به مقاومت دارویی و بیماری عود کننده مبتلا می شوند. 

محققان مرکز سرطان مافیت آمریکا مکانیسمی را نشان داده اند که طی آن سلول ‌های سرطانی پروستات، به دنبال اصلاح مولکولی پروتئین گیرنده آندروژن، مقاوم می ‌شوند. اما آن ها یک رویکرد درمانی بالقوه را شناسایی کرده اند که می ‌تواند بر این مقاومت غلبه کند.

درمان محرومیت از آندروژن به مدت چندین دهه، اصلی ترین درمان سرطان پروستات بوده است. هدف از این درمان کاهش سطح هورمون‌ هایی به نام آندروژن است که رشد سلول ‌های سرطانی پروستات را، تحریک می ‌کنند. به گزارش سیناپرس، درمان محرومیت از آندروژن تا حد زیادی بقا را بهبود می بخشد، اما تقریباً همیشه منجر به بیماری عود کننده ای به نام سرطان پروستات مقاوم می شود.

دانشمندان کشف کرده اند که این مقاومت، در درجه اول به دلیل فعال شدن مجدد سیگنال گیرنده آندروژن از طریق مکانیسم های مختلف است و آن ها داروهای جدیدی مانند انزالوتامید و آبیراترون را برای غلبه بر این مقاومت تولید کردند. متأسفانه بیماران در نهایت در مدت زمان نسبتاً کوتاهی نسبت به این داروها نیز مقاومت پیدا کردند.

تیم تحقیقاتی مافیت، با همکاری دانشمندان دانشگاه واشنگتن در سنت لوئیس، قصد داشتند مکانیسم های مقاومتی جایگزین برای انزالوتامید و آبیراترون را در بیماران مبتلا به سرطان پروستات شناسایی کنند. به گزارش سیناپرس، آن ها مجموعه ای از آزمایش ها را انجام دادند که بر روی تغییرات مولکولی گیرنده آندروژن و برهمکنش آن با سایر پروتئین ها و DNA متمرکز بود.

آن ها کشف کردند که گیرنده آندروژن در دو مکان مجزا از نظر شیمیایی اصلاح می شود. ابتدا یک گروه فسفات توسط پروتئینی به نام ACK1 به پروتئین گیرنده آندروژن اضافه می شود. به دنبال آن یک اصلاح ثانویه رخ می دهدکه طی آن یک گروه شیمیایی استیل نیز به پروتئین گیرنده آندروژن اضافه می شود. 

به گزارش سیناپرس، این تغییر در محلی از گیرنده آندروژن رخ می دهد که آن را قادر می سازد حتی در حضور انزالوتامید فعال شود. این رویدادهای ترکیبی منجر به افزایش سطوح گیرنده آندروژن و همچنین پروتئین ACK1 می شوند.

محققان فوق اهمیت این تغییرات مولکولی را در آزمایش روی موش ها تایید کردند. آن ها نشان دادند که درمان تومورهای پروستات مقاوم به انزالوتامید/ابیراترون در موش ‌ها به کمک یک مهارکننده ACK1 طراحی شده توسط موسسه مافیت به نام (R)-9b که ACK1 را هدف قرار می ‌دهد، رشد تومور را سرکوب کرده و سطوح بیان ACK1، گیرنده آندروژن و ژن‌ های کلیدی تنظیم ‌شده توسط گیرنده آندروژن را کاهش می دهد.

محققان اظهار داشته اند، داده ‌های جدید آن ها می ‌توانند روش درمانی نوینی را برای بیماران مبتلا به سرطان پروستات مقاوم باز کنند

به گزارش سیناپرس، نتایج تحقیقاتی فوق در مجله Science Translational Medicine منتشر شده اند.

ترجمه: سنا دلفیه
 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا