دستورالعمل های درمان سرطان پروستات باید به روز شود

به گزارش سیناپرس، مطالعات ارائه شده در انجمن پزشکی هسته‌ ای و تصویر برداری مولکولی ۲۰۲۲، نشان داد که PSMA PET در شناسایی موضعی سرطان پروستات مؤثر بود. این یافته ها نشان می دهد که PSMA PET می تواند یک ابزار ارزشمند برای برنامه ریزی درمانی باشد.

دکتر آیدا سانی پژوهشگر این پروژه از گروه رادیولوژی دانشگاه کالیفرنیا در این باره گفت: پس از باز گشت بیوشیمیایی سرطان پروستات، پرتودرمانی می تواند یک رویکرد درمانی باشد. این درمان به دنبال دستورالعمل‌ های مرحله به مرحله و بر اساس اجماع متخصصان، مانند دستور العمل‌ های گروه انکولوژی رادیوتراپی (RTOG) انجام می شود.

در عصر پزشکی دقیق امروزی، پژوهشگران این مطالعه به دنبال تعیین این بودند که آیا تصویر برداری PSMA PET می ‌تواند داده‌ های دقیق‌ تری در مورد الگوهای بازگشت سرطان برای اطلاع ‌رسانی به برنامه ‌ریزی درمانی ارائه دهد یا خیر.

بیماران سرطان پروستات که پس از جراحی برداشتن پروستات مجددا بازگشت بیوشیمیایی آن را تجربه کردند، در صورتی که تصویربرداری PSMA PET/CT آنها بازگشت را در بستر پروستات نشان می داد، در بررسی قرار گرفتند. برای تجزیه و تحلیل الگوهای بازگشت و رخداد مجدد، دو پزشک هسته‌ ای مناطق موضعی را در PSMA PET/CT مستند کرده و چهار متخصص سرطان ‌شناسی حجم هدف را با استفاده از دستور العمل ‌ها بر روی تصویر ترسیم کرده و سپس مکان ‌های بازگشت سرطان PSMA با حجم ‌های بالینی مبتنی بر انکولوژی رادیوتراپی مقایسه شد.

دکتر سانی افزود: بازگشت سرطان خاص پروستات به طور کامل در ۵۴ درصد از بیماران پوشش داده شد. در ۳۴ درصد از بیماران، بازگشت PSMA تنها تا حدی پوشش داده شد و در ۱۳ درصد از بیماران، به طور کامل خارج از حجم هدف بالینی قرار داشت.

به گزارش سیناپرس، دکتر سانی در پایان اشاره کرد که این مطالعه پتانسیل تعریف مجدد دستور العمل‌ های مرحله به مرحله درمان و شناسایی پروستات را برای بهبود نسبت درمانی برای بیمارانی که بعد از عمل رادیوتراپی می شوند را نشان داد. پیشرفت‌ های پزشکی هسته ‌ای و تصویربرداری مولکولی، مانند PSMA PET، توانایی هدایت درمان‌ های فردی و متناسب را دارند که در نهایت به نفع همه بیماران خواهد بود.

مترجم: کاظم فلاحی پناه
منبع: news-medical
 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا