ماده ای برای ساخت قرص های الکترونیکی و داروهای کنترل از راه دور

به گزارش سیناپرس، داروهای موسوم به داروهای زیستی، توسط سلول‌های زنده تولید می‌شوند و برای درمان بیماری هایی مثل سرطان و بیماری‌های خودایمنی استفاده می‌شوند. یک چالش مهم این داروها آن است که تولید آن ها بسیار گران است و این موضوع، دسترسی جهانی به آن ها را محدود می کند.

درواقع تولید داروهای زیستی به دلیل فقدان یک تکنیک جداسازی کارآمد بسیار گران است و برای کاهش هزینه های تولید و در نهایت هزینه درمان بیماران، نیاز به تکنیک های جدید با بازده دارویی بالاتر است.

اکنون در پژوهشی جدید، محققان دانشگاه چالمرز سوئد، ماده‌ای را اختراع کرده‌اند که از سیگنال‌های الکتریکی برای جذب و آزادسازی بیومولکول‌ها استفاده می‌کند. این روش جدید و کارآمد ممکن است تاثیر زیادی در توسعه زیست‌پزشکی داشته باشد و راه را برای توسعه قرص‌های الکترونیکی و ایمپلنت‌های دارویی کنترل از راه دور هموار کند.

به گزارش سیناپرس،ماده جدید، یک سطح پلیمری است که در با دریافت یک پالس الکتریکی، حالتش از گرفتن به رهاسازی مولکول های زیستی تغییر می کند. این ماده چندین کاربرد ممکن دارد، برای مثال می توان از آن به عنوان ابزاری برای جداسازی موثر دارو از سایر مولکول های زیستی استفاده کرد.

به گفته مجریان این تحقیق، سطوح پلیمری ارائه شده ما، راه جدیدی را برای اتصال و رهاسازی پروتئین‌ها با استفاده از سیگنال‌های الکتریکی ارائه می‌کند، در حالی که بر ساختار پروتئین تأثیری نمی‌گذارد.

این ماده همچنین در سیالات بیولوژیکی با ظرفیت بافر یعنی مایعاتی که دارای توانایی مقابله با تغییرات pH هستند، نیز عمل می کند. این ویژگی قابل توجه، راه را برای ایجاد یک تکنیک جدید برای ایمپلنت ها و قرص های الکترونیکی هموار می کند که دارو را از طریق فعال سازی از راه دور در بدن آزاد می کنند. به گزارش سیناپرس،این یافته های جالب که پیشرفتی قابل توجه در علم پزشکی به حساب می آیند در مجله علمی Angewandte Chemie منتشر شده اند.

ترجمه: محمدرضا دلفیه