گازهای جو زهره ارتباطی به حیات ندارد

به گزارش سیناپرس، جو زهره داستان کاملاً متفاوتی دارد، زیرا دمای آن به طور قابل توجهی از -۱۴۳ درجه سانتیگراد در شب تا ۳۷ درجه سانتیگراد در روز و بر اساس ارتفاع متغیر و متفاوت است.

مطالعات قبلی این فرضیه را مطرح کرد‌اند که آیا حیات واقعاً می ‌تواند در ابرهای زهره وجود داشته باشد و یک مطالعه در سال ۲۰۲۱ با استدلال‌های فوتوفیزیکی و شیمیایی برای وجود جاندارانی که فوتون‌ها را برای تولید ترکیبات پیچیده و کسب انرژی جذب می ‌کنند، مدرک ارائه می ‌کند. 
در مطالعه اخیر، محققان دانشگاه کمبریج از ترکیب بیوشیمی و شیمی اتمسفر برای آزمایش فرضیه زندگی در ابرها استفاده کردند، فرضیه ای که ستاره شناسان دهه ها در مورد آن حدس هایی زده اند و دریافتند که حیات نمی تواند این ترکیب را توجیه کند.به گزارش سیناپرس، انتظار می رود هر گونه حیاتی به وفور کافی اثر شیمیایی در جو سیاره به جا بگذارد زیرا موجودات غذا مصرف کرده و موادی را دفع می کنند. با این حال، محققان کمبریج هیچ مدرکی از این اثر در زهره پیدا نکردند.

حتی اگر زهره عاری از حیات باشد، محققان می ‌گویند نتایج تحقیقات آنها می ‌تواند برای مطالعه جو سیارات مشابه در سراسر کهکشان و کشف نهایی حیات در خارج از منظومه شمسی مفید باشد.
دکتر پل ریمر (Paul Rimmer) از دپارتمان علوم زمین کمبریج می گوید: ما دو سال گذشته را صرف توضیح شیمی عجیب گوگردی در ابرهای زهره کرده ایم. ما در حال بررسی این موضوع بوده ایم که آیا راهی برای توجیه حیات در این محیط شیمیایی عجیب و غریب وجود دارد یا خیر. محققان از ترکیبی از مدل ‌های جوی و بیوشیمیایی برای مطالعه واکنش ‌های شیمیایی مورد انتظار با توجه به منابع شناخته شده انرژی شیمیایی در جو زهره استفاده کردند.

شان جردن (Sean Jordan) از مؤسسه نجوم کمبریج، گفت: ما به غذای مبتنی بر گوگرد موجود در جو زهره نگاه کردیم که می تواند منبع اصلی انرژی موجود باشد. او می گوید، اگر آن غذا توسط گونه ای از حیات مصرف شود، باید شواهدی از آن را از طریق گم شدن و به دست آوردن مواد شیمیایی خاص در جو ببینیم.

در ادامه دکتر الیور شورتل (Oliver Shorttle) از گروه علوم زمین و موسسه نجوم کمبریج گفت: اگر حیات وجود دارد، باید بر شیمی جو تأثیر بگذارد. آیا حیات می تواند دلیل کاهش سطح دی اکسید گوگرد در زهره باشد؟

او همچنین توضیح می دهد: اگرچه هیچ مدرکی مبنی بر پنهان شدن حیات گوگردخوار در ابرهای زهره وجود ندارد، اما برای تجزیه و تحلیل نشانه های جوی نیازمند تصاویر جدید از تلسکوپ فضایی جیمز وب هستیم.

به گزارش سیناپرس، شورتل گفت: برای درک اینکه چرا برخی از سیارات دارای حیات هستند، باید بدانیم چرا سیارات دیگر مرده اند. اگر حیات به نحوی بتواند به ابرهای ناهید نفوذ کند، نحوه جستجوی ما برای نشانه های شیمیایی حیات در سیارات دیگر کاملاً تغییر می کند.

به گفته محققان، دو ماموریت آتی ناسا که قرار است در بازه زمانی ۲۰۲۸ تا ۲۰۳۰ به زهره انجام شوند، برای رمزگشایی اسرار جو جذاب آن خواهد بود. 
به گزارش سیناپرس،شرح کامل این مطالعات و یافته های حاصل از آن در آخرین شماره مجله تخصصی Nature Communications منتشر شده است.

مترجم: کاظم فلاحی پناه

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا