کشف منظومه ای چند سیاره ای جدید در همسایگی زمین

به گزارش سیناپرس، این منظومه که میزبان حداقل دو سیاره به اندازه زمین است، حدود ۳۳ سال نوری از زمین فاصله دارد که یکی از نزدیک ترین سیستم های چند سیاره ای شناخته شده به منظومه شمسی است. قلب این منظومه از یک ستاره کوتوله کوچک و خنک به نام HD 260655 تشکیل شده است. سیارات درون منظومه به دلیل مدارهای نسبتاً تنگشان که دمای آنها را برای حفظ آب سطحی مایع بسیار بالا می ‌کند، احتمالاً قابل سکونت نیستند.

میشل کونیموتو (Michelle Kunimoto) دانشمند اخترفیزیکدان و محقق فضایی موسسه تکنولوژی ماساچوست و یکی از دانشمندان برجسته این اکتشاف می ‌گوید: هر دو سیاره در این منظومه به دلیل درخشندگی ستاره ‌شان، یکی از بهترین اهداف برای مطالعه اتمسفر محسوب می ‌شوند. این سیارات بسترهای آزمایشی فوق ‌العاده ‌ای برای این کاوش ‌ها هستند.

میشل کونیموتو و تیم تحقیقاتی اش زمانی که داده‌ های دریافتی ماهواره را زیر نظر داشتند متوجه یک جفت افت دوره ای در نور ستاره یا گذر از ستاره HD 260655 شدند. پس از چندین بار شناسایی، سیگنال ها به عنوان دو شیء طبقه بندی شدند.به گزارش سیناپرس، معمولاً فرآیند طبقه ‌بندی و متعاقباً تأیید سیارات جدید می‌ تواند چندین سال طول بکشد. برای HD 260655، این فرآیند با کمک داده های آرشیوی به طور قابل توجهی کوتاه شد.

پس از شناسایی دو سیاره بالقوه به اندازه زمین در اطراف HD 260655، ستاره شناسان بررسی کردند که آیا تلسکوپ های دیگر قبلاً این منظومه را شناسایی کرده بودند یا خیر. دانشمندان دریافتند که پیشتر طیف ‌سنج اشل با وضوح بالا (HIRES) این سیستم را در بررسی ستاره‌ ها فهرست کرده است.

کونیموتو توضیح می ‌دهد: هر سیاره ‌ای که به دور یک ستاره می‌ چرخد، کشش گرانشی کمی روی ستاره ‌اش دارد. ما به دنبال هر حرکت خفیفی از آن ستاره هستیم که می تواند نشان دهد یک جرم سیاره ای در حال کشیدن آن است.

دانشمندان نشانه های آماری قابل توجهی پیدا کردند که نشان می دهند سیگنال های شناسایی شده توسط TESS در واقع دو سیاره در حال چرخش هستند. سپس، دانشمندان داده ها را با دقت بیشتری مشاهده کردند تا ویژگی های هر دو سیاره ازجمله دوره مداری و اندازه آنها را تعیین کنند.

به گزارش سیناپرس،محققان دریافتند که سیاره درونی که HD 260655b نام دارد، هر ۲.۸ روز یک بار به دور ستاره می چرخد و حدود ۱.۲ برابر بزرگتر از زمین است. دومین سیاره بیرونی با نام HD 260655c، هر ۵.۷ روز یک بار به دور زمین می چرخد و ۱.۵ برابر زمین است.

به گزارش سیناپرس، دانشمندان همچنین جرم سیارات را محاسبه کردند که به طور مستقیم با دامنه ای که هر سیاره بر روی ستاره خود اعمال می کند، مرتبط است. دانشمندان دریافتند سیاره درونی تقریباً دو برابر جرم زمین است، در حالی که سیاره بیرونی تقریباً معادل سه برابر زمین جرم دارد. از روی اندازه و جرم آنها، تیم پژوهشی توانست چگالی هر سیاره را تخمین بزند. سیاره درونی و کوچکتر کمی چگالتر از زمین است، در حالی که سیاره بیرونی و بزرگتر چگالی کمتری دارد. بر اساس چگالی آنها، هر دو سیاره احتمالاً از نظر ترکیب زمینی یا سنگی هستند.

محققان در ادامه دریافتند: سطح سیاره درونی ۴۳۶ درجه سانتیگراد بوده در حالی که دمای سیاره بیرونی بر اساس مدارهای کوتاه آنها ۲۸۶ درجه سانتیگراد است. کونیموتو در پایان گفت: بسیاری از منظومه های چند سیاره ای به ویژه در اطراف ستاره های کوچکی مانند اکتشافات جدید، میزبان پنج یا شش سیاره هستند.

مترجم: محسن فلاحی پناه