تایید اولین قرص خوراکی برای درمان ریزش سکه ای مو

به گزارش سیناپرس، آلوپسی یا ریزش سکه ای مو سالانه بیش از ۳۰۰ هزار  نفر را در ایالات متحده تحت تاثیر قرار می دهد. آلوپسی آره آتا (Alopecia Areata) باعث ریزش موی تکه ‌ای موقت یا دائمی می ‌شود که می‌ تواند بر هر ناحیه مویی از بدن تأثیر بگذارد و منجر به ناراحتی و مشکلات روانی شود. این بیماری اخیراً از طریق بازیگران زن هالیوود و برخی نمایندگان کنگره هم مطرح شده است.

کندال مارکوس (Kendall Marcus) مسئول سازمان غذا و دارو در بیانیه ‌ای گفت: دسترسی به گزینه ‌های درمانی ایمن و مؤثر برای تعداد قابل توجهی از مردم که مبتلا به آلوپسی شدید هستند، حیاتی است. تأیید این دارو به رفع نیازهای برآورده نشده قابل توجه بیماران مبتلا به آلوپسی شدید کمک می کند.

داروی باریسیتینیب (Baricitinib) که توسط شرکت داروسازی Eli Lilly ساخته می شود و با نام تجاری Olumiant شناخته می شود، متعلق به دسته ای از داروها به نام مهارکننده های ژانوس کینازها است که با تداخل در مسیر سلولی که منجر به التهاب می شود، عمل می کند.

تایید این دارو برای استفاده در برابر ریزش سکه ای مو بر اساس نتایج دو کارآزمایی بالینی تصادفی ‌ و کنترل ‌شده شامل ۱۲۰۰ بزرگسال مبتلا به آلوپسی شدید حاصل شد. هر کارآزمایی شرکت کنندگان را به سه گروه تقسیم کرد که یک گروه هر روز دوز ۲ میلی گرم دارو، گروه دوم دوز ۴ میلی گرم دارو و گروه سوم فقط دارونما دریافت می کردند. به گزارش سیناپرس، پس از ۳۶ هفته، تقریباً ۴۰ درصد از افرادی که دوز بالاتری را دریافت کردند، ۸۰ درصد موهای سرشان رشد کرد و در گروه دوز کمتر حدود ۲۳ درصد رشد در موها حاصل شد. گفتنی است که گروه دارونما هم ۵ درصد بهبودی داشت. همچنین حدود ۴۵ درصد از افراد در گروه دوز بالاتر دارو شاهد رشد مجدد چشمگیر ابرو و مژه بودند.

شایع ترین عوارض جانبی این دارو شامل عفونت های دستگاه تنفسی فوقانی، سردرد، آکنه، کلسترول بالا و افزایش آنزیمی به نام کراتین فسفوکیناز بود. 

به گزارش سیناپرس، باریستینیب قبلاً برای درمان آرتریت روماتوئید تأیید شده بود و در طول همه ‌گیری کرونا برای درمان بیماران کرونایی بستری در بیمارستان مورد استفاده قرار گرفته بود.

مترجم: فاطمه امینی
منبع: sciencealert
 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا