جراحی خودکار کلیه به کمک ربات جراح مجهز به هوش مصنوعی

به گزارش سيناپرس، نفرولیتوتومی از راه پوست (PCNL) یک روش کارآمد، کم تهاجمی و استاندارد است که برای از بین بردن سنگ های بزرگ کلیه استفاده می شود. ایجاد دسترسی از پشت به کلیه، یک مرحله مهم و در عین حال چالش برانگیز در جراحی سنگ کلیه است.

دسترسی غلط به کلیه می تواند منجر به عوارض شدیدی از جمله خونریزی، صدمات قفسه سینه و روده، سوراخ شدن کلیه یا حتی سپسیس شود.به گزارش سيناپرس، بنابراین جای تعجب نیست که سال ها آموزش و تمرین برای انجام کارآمد این روش لازم است. دو روش اصلی دسترسی کلیوی در طول PCNL وجود دارد که شامل هدایت فلوروسکوپی و هدایت اولتراسوند (US) با یا بدون فلوروسکوپی می شود و هر دو روش نتایج مشابهی را پس از عمل ارائه می دهند.

بسیاری از روش ‌ها و فناوری ‌های جدید در حال آزمایش و استفاده در عمل بالینی برای پر کردن این شکاف در نیاز به مهارت هستند. در حالی که برخی راهنمایی تصویربرداری را ارائه می دهند، برخی جراحان دسترسی دقیق از راه پوست را پیشنهاد می کنند. با این وجود، بیشتر تکنیک ها هنوز برای مبتدیان چالش برانگیز هستند.

این جزییات الهام بخش یک تیم تحقیقاتی به رهبری کازومی تاگوچی (Kazumi Taguchi) و شوزو هاماموتو (Shuzo Hamamoto) و پروفسور تاکاهیرو یاسویی (Takahiro Yasui) از دانشکده علوم پزشکی دانشگاه ناگویا (NCU)  شد تا این سوال را مطرح کنند که آیا ربات مجهز به هوش مصنوعی (AI) می تواند این عمل را انجام دهد یا خیر. به گزارش سيناپرس،به طور خاص، محققان می ‌خواستند ببینند آیا دستگاه مجهز به هوش مصنوعی، دقت بهتری در دسترسی به کلیه از راه پوست ارائه می ‌کند یا خیر. 

این تیم تحقیقاتی یک کارآزمایی تصادفی و کنترل ‌شده را انجام داد و روش هدایت ‌شونده فلوروسکوپی به کمک رباتیک (RAF) را با نفرولیتوتومی از راه پوست مقایسه کرد. دکتر تاگوچی می گوید: این اولین مطالعه انسانی بود که فلوروسکوپی به کمک ربات با نفرولیتوتومی از راه پوست مقایسه می کرد.

به گزارش سيناپرس،پیامد اولیه این مطالعه موفقیت آمیز بودن جراحی با یک سوراخ و بدون عوارض در طول دسترسی کلیوی و زمان فلوروسکوپی بود. میانگین تعداد سوراخ های سوزن در گروه فلوروسکوپی به کمک ربات در مقایسه با گروه دیگر به طور قابل توجهی کمتر بود. در ۱۴.۳ درصد از موارد، رزیدنت جراح به دلیل دشواری رویه قادر به دسترسی به کلیه نبود و عملیات نیاز به تعویض جراح داشت، اما هیچ یک از فلوروسکوپی های رباتیک با این موضوع مواجه نشدند. میانگین مدت سوراخ کردن پوست نیز به طور قابل توجهی کوتاهتر بود که ۵.۵ دقیقه در مقابل ۸ دقیقه بود. 

به گزارش سيناپرس،دسترسی های کلیوی در طول نفرولیتوتومی از راه پوست مستقیماً با عوارض بعد از عمل از جمله کاهش عملکرد کلیه مرتبط است. بنابراین، میزان پایین سوراخ کردن پوست و مدت کوتاه باز ماندن زخم، ممکن است نتیجه طولانی مدت بهتری را برای بیماران فراهم کند.

به گفته پژوهشگران،  این امر ایمنی و راحتی دستگاه رباتیک جدید را نشان می ‌دهد که احتمالاً می ‌تواند بار عصبی جراحان را کاهش داده و به بیمارستان‌ های بیشتری اجازه دهد تا روش‌های نفرولیتوتومی از راه پوست را ارائه دهند.

به گزارش سیناپرس، دکتر تاگوچی مزایای بالقوه دستگاه فلوروسکوپی به کمک رباتیک را بیان کرده و می ‌گوید: این روش پیچیده جراحی را ساده کرده و انجام آن را برای پزشکان بیشتری آسان‌ می ‌کند و به تعداد بیشتری از بیماران در این فرآیند کمک خواهد کرد. به عنوان یک فناوری رباتیک مبتنی بر هوش مصنوعی، این تکنیک ممکن است راه را برای خودکار سازی جراحی ‌های مداخله ‌ای مشابه هموار کند که می ‌تواند زمان عمل را کوتاه کرده، بار استرس پزشکان را کاهش داده و از بروز عوارض جانبی بکاهد.

شرح کامل این پژوهش و نتایج عمل جراحی در آخرین شماره مجله تخصصی Urology منتشر شده است.

مترجم: سامیه خسروی زاده

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا