خودروسازان از طرفیت های پارک های علم و فناوری استفاده کنند

دکتر علی خیرالدین در همایش "ظرفیت‌های همکاری‌ شرکت‌ها و نهادهای دانش‌بنیان و گروه صنعتی ایران‌خودرو" که با حضور علیرضا منادی رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس، عزت الله اکبری رییس کمیسیون صنایع و معادن مجلس و دکتر خطیبی مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو در ساپکو (شرکت طراحی مهندسی و تامین قطعات ایران خودرو) برگزار شد، از نوآوری در صنعت خودرو به عنوان یک ضروت و نه یک انتخاب یاد کرد.

دکتر خیرالدین پس از ارائه آمار و اطلاعاتی پیرامون زیست بوم فناوری و نوآوری کشور بویژه پارک های علم و فناوری، به تشریح راهبردهای معاونت فناوری و نوآوری وزارت عتف پرداخت.

وی به نرخ بالای ثبت اختراعات در صنعت خودرو توسط شرکت های پیشتاز و نوآور این صنعت اشاره کرد و افزود: که تویوتا در سال 2020 به ثبت 2753 اختراع اقدام کرده است که به معنای ثبت 7 پتنت در هر روز است.

 وی افزود: شدت تحقیق و توسعه (سهم هزینه کرد تحقیق و توسعه از فروش) در شرکت های مطرح خودرویی دنیا حدود 6 درصد است.

معاون فناوری و نوآوری وزارت علوم با اشاره به ضرورت اتخاذ رویکرد نوآوری باز از سوی شرکت‌های بزرگ صنعتی، گفت: ایران خودرو می‌تواند از ظرفیت‌های چشمگیر موجود در زیست بوم فناوری و نوآوری کشور که در مجموعه هایی نظیر دانشگاه ها، پژوهشگاهها و شرکت های دانش بنیان و واحدهای فناور مستقر در پارک های علم و فناوری و مراکز رشد کشور است بهره برداری کند. 

در ادامه دکتر خیرالدین به زمینه‌های همکاری معاونت فناوری و نوآوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با گروه صنعتی ایران خودرو حول همکاری در زمینه تاسیس پارک علم و فناوری یا پردیس فناوری و نوآوری تخصصی صنعت خودرو اشاره کرد و گفت:  همکاری در تعریف طرح های فناورانه پرچمدار و جریان ساز با رویکرد نوآوری باز با همکاری دانشگاه ها، پژوهشگاه ها و پارک های علم و فناوری؛ همکاری در برنامه‌های معاونت فناوری و نوآوری در راستای تجاری سازی فناوری و اشتغال آفرینی دانش‌بنیان (گرنت فناوری، پسادکتری نوآوری، دستیار فناوری و طرح ملی ترویج کارآفرینی)؛ وهمکاری در تعریف نیاز و جمع آوری ایده‌ها برای مسائل فناورانه ایران خودرو در سامانه نظام ایده ها و نیازها (نان) از دیگر زمینه های همکاری است.

دکتر منادی، رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی نیز در این همایش گفت: ارتقای بهره‌وری امری مغفول در صنعت خودروی کشور است که در قانون حمایت از دانش بنیان‌ها تلاش کردیم انگیزه‌ها رادر این باره ارتقا دهیم.

دکتر منادی با بیان اینکه اگر دانش بنیان نباشیم امکان زندگی خوب را نخواهیم داشت، افزود: ۷ هزار و ۵۰۰ شرکت دانش بنیان ما سال گذشته، ۴۰۰ هزار میلیارد تومان گردش مالی داشتند این در حالی است که سال ۹۹ این شرکت‌ها حدود۲۰۰ هزار میلیارد تومان فروش داشتند، یعنی در سال گذشته میزان فروش این شرکت‌ها دو برابر شد که اهمیت ضرورت به دانش بنیان‌ها را بیش از پیش نشان می‌دهد.

دکتر خطیبی، مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو نیز در این همایش از راه اندازی مرکز توسعه محصول و فناوری در زنجیره ارزش این گروه خبر داد که در همکاری با شرکت‌های دانش بنیان به منظور ارتقای کیفی تولید صورت گرفته است.

وی در ادامه با اشاره به ضرورت بهره گیری از ظرفیت شرکت‌های دانش بنیان گفت: در طول مسیر توسعه و پیشرفت، نیازمند بهره وری و کارایی هستیم و قطعا با حرکت به سمت توسعه نیازمند بهره وری و کارایی بیشتری هستیم که شرکت‌های فناور و دانش بنیان می‌توانند دو هدف یاد شده را دنبال کرده و نسبت به تحقق آن اقدام کنند.

دکتر اکبری، رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس نیز ضمن تاکید بر اینکه مشکل عمده صنعت خودرو کشور در مدیریت‌ها و ساختارها است؛ خواستار رقابتی شدن این ساختارها و بهره‌گیری از ظرفیت‌های بخش خصوصی شد.

در پایان، مدیرعامل ایران خودرو ضمن استقبال از راهبردهای عملیاتی معاونت فناوری و نوآوری وزارت علوم، از تشکیل پارک علم و فناوری در صنعت خودرو و به کارگیری دانشجویان و استفاده از ظرفیت‌های آن‌ها در قالب طرح دستیار فناوری و گرنت فناوری خبر داد.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا