ارائه دو برنامه‌نرم‌افزاری ناسا به مناسبت سومین سالگرد حضور کنجکاوی در مریخ

به گزارش ایسنا، این ابزارها به بازدیدکنندگان امکان کسب اطلاعات بیشتر درباره کنجکاوی، ماموریت‌ آن و همچنین کنکاش سطح مریخ با ورود به سامانه کنجکاوی برای یک سفر مجازی را مهیا می‌کند.

نخستین ابزار Mars Trek نام دارد و توسط «پروژه مدلبندی و نقشه‌برداری از ماه» ناسا تولید شده است. این ابزار در واقع نوعی برنامه‌نرم‌افزاری مرورگر‌محور است که نقشه‌های تعاملی دقیقی از مریخ ارائه می‌دهد و از داده‌های ماموریت‌های دهه 1960 استفاده می‌کند.

کاربران با استفاده از دستورات صفحه‌ کلید استاندارد بازی‌های رایانه‌ای می‌توانند زوم کرده، نقاط مختلف یک نقشه را انتخاب کنند و لایه‌هایی از مجموعه داده‌های جمع‌آوری‌شده توسط مدارگردها را در طول سالیان به این نقشه بیافزایند.

افزون بر این، در این ابزار نوعی فایل‌های چاپگر سه‌بعدی قابل‌دانلود وجود دارند بنابراین کاربران می‌توانند توپوگرافی مریخ متعلق به خود را چاپ کنند. ناسا اعلام کرده سیستم Mars Trek همچنین توسط دانشمندان این آژانس فضایی برای کمک به انتخاب مکان فرود برای ماموریت مریخ 2020 و مکان‌های فرود احتمالی برای ماموریت سرنشین‌دار در دهه 2030 ارائه شده است.

ابزار دیگر معرفی‌شده توسط ناسا «تجربه کنجکاوی» (Experience Curiosity) نام دارد و مرورگرمحور است اما به جای داشتن هویت نقشه تعاملی، این نرم‌افزار به کاربران امکان می‌دهد به همراه کنجکاوی از یک درایو سه‌بعدی بر روی چشم‌انداز مریخ استفاده کنند. ابزار مزبور با ارائه نماهای چرخان و قابل‌زوم، از چشم‌انداز مجازی مبتنی بر تصاویر کنجگاوی و مدارگرد شناسایی مریخ استفاده می‌کند.

این برنامه نرم‌افزاری به کاربران امکان دستکاری کاوشگر کنجکاوی مجازی را می‌دهد. این ابزار همچنین به آن‌ها امکان یادگیری بیشتر درباره قطعات مختلف این کاوشگر، هدایت آن بین نقاط ماموریت و انتخاب نماهایی از راهبری کنجکاوی و دوربین‌ها را می‌دهد.

کاوشگر بدون سرنشین کنجکاوی در ششم اوت سال 2012 بر روی مریخ فرود آمد. ماموریت این سامانه، مطالعه زمین‌شناختی و اقلیم سیاره سرخ در نزدیکی دهانه گیل بود و این ماموریت تاکیدی ویژه بر جستجوی نواحی دارد که ممکن است زمانی یا اکنون میزبان حیات باشند.

به گفته ناسا، کنجکاوی در طول اولین سال ماموریتش، به هدف اصلی خود برای تعیین امکان برخورداری مریخ از شرایط محیطی مناسب برای حیات میکروبی نائل شد. این مریخ‌نورد همچنین در دومین سال حضور خود به طی مسیر به سمت مسیرهای طولانی در تپه‌های پائین‌تر کوه شارپ پرداخت.