تمیز کردن سیستم فاضلاب خانگی شهرها به کمک روبات

به گزارش سیناپرس، سپتیک تانک پر از مواد مدفوع نیمه جامد و نیمه مایع انسان، یکی از ناسالم ترین مکان های موجود است. با وجود ممنوعیت ها و دستورات منع، سالانه صدها مرگ در کشورهایی مانند هند به دلیل پاکسازی دستی در سپتیک تانک ها گزارش می شود.

به تازگی یک فناوری روباتیک می تواند به رفع این چالش بزرگ کمک کند. تیمی از محققان مرکز مطالعاتی مدرس،  پروژه ای را با عنوان "HomoSEP"   توسعه داده اند، که آماده استقرار میدانی است. در حال حاضر در مجموع ۱۰ واحد برنامه ریزی شده با این روبات که در سراسر ایالت تامیل نادو مستقر شده و محققان از قبل با کارگران بهداشت تماس گرفته اند تا مکان های مورد نیاز جهت پاکسازی را شناسایی کنند. 

این ربات در چند سال گذشته توسط تیمی به رهبری پرابهو راجاگوپال از مرکز ارزیابی غیرمخرب، IIT Madras و بخش مهندسی مکانیک، در قالب استارت ‌آپ Solinas Integrity توسعه یافته است. این تیم توسط یک سازمان غیردولتی که به حذف زباله های دستی در هند اختصاص دارد، پشتیبانی می شود. راجاگوپال در این رابطه گفت: پروژه HomoSEP بسیار منحصر به فرد است و راه حلی برای یک مشکل اجتماعی فوری ایجاد می کند.

به گزارش سیناپرس، ربات HomoSEP می‌تواند لجن سخت موجود در مخازن سپتیک را از طریق مکانیزم تیغه‌های چرخشی همگن کرده و دوغاب مخزن را با استفاده از مکانیزم مکش یکپارچه پمپ کند. کارکنان سرویس بهداشتی پس از آموزش های مربوطه و راهنمایی های مناسب، قادر خواهند بود ربات را به تنهایی مورد استفاده قرار دهند. با کمک این روبات، هیچ خطری نیروی انسانی را تهدید نکرده و  ایمنی کارگران در نحوه انجام کار بسیار مهم خواهد بود.

مترجم: ناصر پورقدیمی
منبع: financialexpress
 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا