دویچه وله: تحصیل در رشته آینده پژوهی؛ کشف ایده هایی برای آیندگان

به گزارش ایرنا، شبکه اینترنتی دویچه وله فارسی دوشنبه شب در گزارشی به شرح زیر نوشت: دانشگاه آزاد برلین از جمله دانشگاه هایی است که این رشته را در مقطع کارشناسی ارشد عرضه می کند.
در آلمان مطالعه تاریخ از اهمیت بسزایی برخوردار است اما به مطالعه و تحقیق درباره آینده اهمیت کافی داده نمی شود. 
به همین خاطر رشته آینده پژوهی در زمان حاضر تنها در یکی از دانشگاه های آلمان ارایه می شود.
رشته آینده پژوهی از سال 2010 در لیست رشته های تحصیلی مقطع کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد برلین آلمان Freie Universität Berlin قرار گرفته است و در سال جاری این رشته تحصیلی، پنجمین سالگرد خود را با حضور 100 دانشجو و فارغ التحصیل در این رشته جشن گرفته است.
آینده پژوهی چیست؟
رشته آینده پژوهی یک رشته تحقیقاتی است که بر روی موضوع های کاربردی متمرکز است.
محتوای درس های این رشته تحصیلی بر تحقیق برای کشف ایده هایی در آینده و ایجاد فرصت هایی برای گسترش تحقیقات درباره آب و هوا، سیستم های آموزش و پرورش، مشارکت سیاسی و پیش بینی پیامدهای استفاده از فناوری متمرکز است.
فارغ التحصیلان این رشته می توانند در دانشگاه ها، مؤسسات تحقیقاتی، بخش های پژوهشی شرکت های خصوصی و پروژه های تحقیقاتی سیاسی- اجتماعی مشغول به کار شوند.
بنا بر تعریف دانش نامه ویکی پدیا آینده پژوهی شامل مجموعه تلاش هایی است که با جست وجوی منابع، الگوها و عوامل تغییر یا ثبات، به تجسم آینده های بالقوه و برنامه ریزی برای آنها می پردازد.آینده پژوهی بازتاب دهنده چگونگی زایش واقعیت فردا از دل تغییر یا ثبات امروز است.
دویچه وله فارسی توضیح داد: پرفسور گرهارد دهان با همکاری مؤسسات و اشخاصی از شبکه های آینده پژوهی مدیریت این رشته را که به زبان آلمانی تدریس می شود به عهده دارد. 
تدریس کلاس ها نه فقط توسط استادان دانشگاه آزاد برلین، بلکه به وسیله متخصصان باقابلیتی از مؤسسات علمی و پژوهشی در زمینه موضوع های مربوط به آینده انجام می شود.
دانشگاه آزاد برلین همچنین در حال ساخت یک آزمایشگاه مدیریت نوآوری شهری است که قرار است تا ماه نوامبر 2015 به اتمام برسد. 
این آزمایشگاه با هدف جذب جوانان نوآوری ساخته می شود که قصد دارند تغییراتی در جامعه ایجاد کنند.
جولیا لامپرت، یکی از دانشجویان رشته آینده پژوهی دانشگاه برلین، در پایان نامه خود به نام بیت المقدس 2060 بر روی این موضوع تحقیق می کند که وضع بحرانی و ناآرام خاورمیانه در نسل های بعد به کدام سو خواهد رفت.
علاوه بر دانشگاه آزاد برلین دو پرفسور در شهرهای آخن در ایالت نوردراین-وستفالن و هایده در ایالت اشلسویگ-هولشتاین آلمان هم در زمینه آینده تحقیق می کنند.
از دیگر مؤسساتی که بر روی پروژه های آینده پژوهی کار می کنند، مؤسسه تحقیقات آینده و نقد و بررسی فناوری برلین است.
دویچه وله فارسی در پایان این گزارش افزود: در زمان حاضر حدود 50 پروژه تحقیقاتی مربوط به آینده در سطح بین المللی در دانشگاه های جهان در جریان هستند، هرچند که در دانشگاه های آلمانی زبان این رشته در چند دهه گذشته پیشرفت چشمگیری نداشته است.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا