تامین سلامت استخوان ها با ورزش‌های قدرتی

دکتر محمدصادق کرمانی درمورد مزایای ورزش کردن به خبرنگار خبرگزاری سیناپرس گفت: ورزش‌های قدرتی همچون تنیس، دویدن که وزن بدن را تحمل می کند، به سلامت استخوان ها کمک کرده و موجب تحریک رشد استخوانی و مانع از دست دادن استخوان می شود.

وی ورزش را عامل کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های تهدید کننده در زندگی اعلام کرد و افزود: ورزش به روش‌های متعددی، سلامت قلب را بهبود می‌ بخشد و همچنین عضلات را تقویت می‌کند تا به پیشگیری از درد مفاصل کمک شود.

این متخصص علوم تغذیه در ادامه به ورزش‌های غیرهوازی و هوازی اشاره کرد و گفت: منظوراز ورزش‌ های غیرهوازی، ورزش ‌هایی هستند که مدت زمانشان کم است و موجب چربی سوزی می شود که به همین دلیل، بدن فقط قند می‌سوزاند و در این ورزش‌‌ها آنزیم‌های چربی سوز، ترشح شده و موجب سوختن چربی های بدن می شود.

کرمانی ورزش‌های هوازی را شامل پیاده‌روی تند به مدت طولانی، دواستقامتی، شنا، فوتبال و بسکتبال دانست.

ورزش چگونه به کمک لاغری می آید؟

وی ارتباط ورزش و لاغری اشاره کرد و افزود: کاهش وزن با ورزش و مشاهدات تاثیرآن به طور معمول طولانی است و این مسئله بستگی به میزان کاهش وزن دلخواه دارد که ممکن است بعد از چندین هفته روی ترازو قابل مشاهده باشد.

این متخصص علوم تغذیه ادامه داد: تغییر عضلات و کاهش چربی می‌تواند بیش از 6 هفته به طول انجامد که ورزش کردن در کنار یک برنامه غذایی مناسب، کمک می‌ کند تا به جای ازدست دادن عضله، چربی بسوزانیم. زمانی که عضلات درحال استراحت قرارمی‌گیرند، شروع به رشد می‌کنند. بنابراین باید بین ورزش و غذا خوردن برای سوخت‌رسانی به عضلات و استراحت دادن به خود، تعادل ایجاد کنیم.

کرمانی بهترین ورزش را برای کاهش وزن، پیاده‌روی آهسته  دانست و گفت: پژوهشگران دریافتند که افراد چاق وقتی با سرعت آهسته پیاده روی می کنند، از زمانی که با سرعت عادی راه می‌روند، کالری بیشتری می‌سوزانند. و البته پیاده‌ روی  آهسته در مقایسه با سرعت عادی فشار روی زانو را نیز کاهش می دهد.

وی ورزش هوازی در طول هفته به مدت دو ساعت و نیم با شدت متوسط یا 75 دقیقه با شدت بالا را توصیه کرد و افزود: اگر هدف کاهش وزن است، باید بیشتر از این مقدار ورزش داشته باشیم. اما باید بدانیم که ورزش شاید در کاهش وزن خود را به میزان کافی نشان ندهد، اما کمک کننده خوبی برای تعادل وزن است.

کرمانی ورزش های مناسب لاغری را شامل درازنشست به عنوان چربی سوز، دویدن، دوچرخه سواری، شنا، حرکت لمس پاشنه، طناب زدن، تکواندو و بسکتبال عنوان کرد.

این متخصص تغذیه در مورد عضله سازی با ورزش اظهارکرد: عضله سازی با ورزش بستگی به میزان چربی بدن و نوع ورزش دارد که اگر طی هفته تنها سه روز به مدت 34 دقیقه ورزش هوازی و قدرتی انجام دهیم، باید بیش از 6 هفته تلاش کرد تا شاهد تغییرات درخود باشیم.

ورزش به افزایش سطح انرژی کمک می کند

کرمانی ادامه داد: بهبود درجریان خون، تقویت انتقال اکسیژن و موادمغذی در ورزش از دلایل اصلی افزایش سطح انرژی است. به طوری که طبق تحقیقات انجام شده، اگر طی هفته تنها سه مرتبه به مدت 20 دقیقه ورزش کنیم، از احساس خستگی کمتر و انرژی بیشتری برخوردار خواهیم بود. بنابراین توصیه می شود ورزش‌هایی با شدت کم را امتحان کنیم.

گفتگو:نازنین جوادیه

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا