هم افزایی و تجمیع انجام کار خیر با وصل کردن نهاد‌های کمک رسان به یکدیگر

عضو هیات مدیره مجمع خیرین کشور معتقد است: یکی از نقش‌های اصلی مجمع خیرین کشور هم افزایی و تجمیع قدرت انجام کار خیر با وصل کردن نهاد‌های کمک رسان به یکدیگر و تسهیل گری در این امور است.

اشکان تقی پور در گفت و گویی با موضوع مشارکت اجتماعی و خیرجمعی پروژه محور مبتنی بر برنامه‌های مجمع خیرین می‌گوید: هیات مدیره مجمع خیرین کشور در حوزه‌ی مشارکت اجتماعی و خیرجمعی، جایگاه هماهنگی و سیاستگذاری کلان دارد.
او با اشاره به اینکه هیات مدیره مجمع خیرین کشور و مشاوران آن که از خیرین به نام و عمدتا قدیمی کشور در حوزه‌های مختلف مدرسه سازی، مسکن سازی، بهداشت و درمان و بهزیستی هستند، می‌افزاید: سال هاست با برگزاری مستمر و بی وقفه‌ی جلسات هفتگی هیات مدیره مجمع خیرین کشور، هماهنگی بین نیت خیر خیرین و موسسات خیریه با نهاد‌های کمک رسان دولتی و حاکمیتی، قوه قضاییه، دولت و مجلس شورای اسلامی را در حوزه‌های گوناگون کمک رسانی و قانونگذاری و مسائل مرتبط با قوانین حوزه‌ی امور خیر برقرار کند و همچنین نخ تسبیح میان همه‌ی کسانی که نیت خیر دارند باشند بی آنکه اصل قانونی و خط مشی مردم نهاد و مردمی بودن و غیردولتی بودن خود را خدشه دار کند.

مدیر عامل موسسه خیریه نیک گامان ادامه می‌دهد: مجمع خیرین کشور در بیش از ۱۰ استان کشور شعبه فعال جمع خیرین استانی دارد که از بزرگان خیر و اثرگذار همان استان با اخد رای در مجمع عمومی همان استان بمانند مجمع عمومی کشوری و انتخابات کشوری مجمع خیرین کشور تشکیل می‌شوند.

او می‌گوید: مجمع خیرین کشور در جایگاه مجمعی کاملا مردم نهاد است که با انعقاد تفاهم‌نامه با جمعیت هلال احمر کشور به عنوان بزرگترین نهاد غیردولتی کمک رسان کشور از امکانات سخت افزاری و داوطلبانه جمعیت هلال احمر استان‌ها نیز استفاده می‌کند؛ به ویژه در هنگام بروز بحران‌های طبیعی هماهنگی بین مجمع خیرین کشور و هلال احمر بسیار رهگشاست. جمعیت هلال احمر کشور مخصوصا سازمان داوطلبان جمعیت هلال احمر در ابن راستا همکاری و همراهی بسزایی با مجمع خیرین کشور دارند.

عضو هیات مدیره مجمع خیرین کشور تاکید می‌کند: فعالیت‌ها و رسالت مجمع، علاوه بر خیرین، چند موسسه حقوقی مردم نهاد فعال در حوزه امور خیریه و کاهش آسیب‌های اجتماعی که مورد تایید هیات مدیره مجمع خیرین کشور قرار گرفته اند، فعالیت‌های خود را با سیاست‌های محرومیت زدایی و خدمت رسانی در بحران مجمع خیرین کشور هماهنگ می‌کنند و عضو حقوقی مجمع‌اند.

به گفته عضو حقیقی هیات مدیره مجمع خیرین کشور، فعالیت‌های حوزه‌های سلامت، آسایش و آموزش و همچنین خدمت رسانی در بحران‌های طبیعی موسسه خیریه نیک گامان هر چند به شکل مستقل، اما با هماهنگی و مشورت هیات مدیره به ویژه ریاست مجمع خیرین کشور برای جلوگیری از موازی کاری و هم افزایی و نتیجه‌ی بهتر برای جامعه هدف انجام می‌شود. در حقیقت اعضای مجمع خیرین کشور هر یک نقش بزرگتر و راهنمای موسسات حقوقی عضو خود را در انجام وظایف و رسالت آن‌ها بر عهده دارند.

کاهش آسیب اجتماعی، توسعه آموزش و تلاش برای محرومیت زدایی

فاطمه طوقانیان، عضو هیات مدیره مجمع خیرین استان تهران هم معتقد است: اصولا کاهش آسیب اجتماعی و توسعه آموزش و تلاش برای محرومیت زدایی در هماهنگی فیمابین نهاد‌های کمک رسان دولتی و غیردولتی معنای واقعی می‌یابد و از حیف شدن سرمایه‌ها و موازی کاری به شکل قابل ملاحظه‌ای می‌کاهد.

او می‌گوید: دکتر تقی پور در جایگاه مدیر عامل موسسه خیریه نیک‌گامان عضو حقیقی هیئت مدیره مجمع خیرین کشور است و بنده هم در جایگاه قائم مقام او در موسسه، عضو هیئت مدیره مجمع خیرین استان تهران و از سوی دیگر موسسه خیریه نیک گامان هم از اعضای حقوقی مجمع خیرین کشور است این امر سبب شده است که به خاطر این ارتباط موثر همفکری، نیاز سنجی بهتر و تمرکز بر خدمت رسانی هم در سطح کشور و هم در استان تهران از نظر کیفی و هم از بعد کمی بهتر انجام می‌شود.

او درباره مجمع خیرین استان تهران و ارتباط آن با موسسه حیریه نیک‌گامان می‌افزاید: موسسه خیریه نیک‌گامان موسسه‌ای غیردولتی، غیر سیاسی، غیر تجاری، خیریه و کاملا مردم نهاد است که به شکل مستقل با پروانه فعالیت کشوری از سازمان بهزیستی کشور و مبتنی بر اساسنامه خود و سیاست‌های سازمان بهزیستی به کودکان جای جای کشور به شکل پروژه محور خدمت رسانی گسترده می‌کند.

قائم مقام موسسه خیریه نیک گامان ادامه می‌دهد: طبق اساسنامه و قوانین خدمت رسانی، موسسه نیک گامان در حوزه‌های بهداشت و درمان، مدرسه سازی و سایر فعالیت‌هایی که به نوعی خدمت به کودکان کم برخوردار را در برمی گیرد فعالیت دارد و با همراهی و نظارت سازمان بهزیستی و نهاد‌های نظارتی ذیربط انجام وظیفه می‌کند.

طوقانیان یاد آور می‌شود: موسسه خیریه نیک‌گامان اکنون چه در سطح کشور و چه در سطح استان تهران به هنگام‌نیازسنجی و خدمت رسانی علاوه بر همفکری و مشورت با مدیران و مددکاران سازمان بهزیستی کشور از ظرفیت‌های فکری، تجربی، علمی و همچنین مشاوره و تسهیل گری مجمع خیرین کشور، مجمع خیرین استان تهران، جمعیت هلال احمر، وزارت بهداشت و آموزش و پرورش استفاده می‌کند.

 

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا