انتشار کتابچه راهنمایی دانش‌بنیان‌ ها برای بهره‌مندی از مزایای قانون جهش تولید

قانون جهش تولید دانش‌بنیان پس از سه سال پیگیری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و تعامل با مجالس دهم و یازدهم به نتیجه رسید و مصوب شد. این قانون به دنبال رفع نواقص و مشکلات قانونی پیش روی کسب و کارهای دانش بنیان و خلاق و تضمین کننده ۲۰ سال آینده کشور در حوزه اقتصاد دانش بنیان است.

سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهوری این قانون را یک جهش جدی در حوزه اقتصاد دانش‌بنیان دانست و اظهار کرد: در تصویب مفاد و مواد این قانون تلاش کردیم همه خلاها و نیازها را پوشش دهیم و در نهایت به بخش عمده‌ای از این تلاشمان جواب داده شد و امروز می‌توانیم بگوییم با تصویب قانون جهش تولید دانش بنیان، بخش قابل توجهی از مشکلات موجود در زیست بوم فناوری و نوآوری رفع می‌شود.

ستاری، رفع خلاهای قانونی در زمینه سرمایه‌گذاری، تبادلات بانکی، مشکلات بیمه‌ای، معافیت‌های مالیاتی و ورود شرکت‌ها به بورس را از جمله موضوعاتی دانست که در این قانون دیده و به دستگاه‌های مرتبط ابلاغ شده است، یادآور شد: قانون جهش تولید دانش بنیان یک قانون پایه‌ای و زیربنایی است؛ از این رو اولویت اصلی معاونت علمی اجرایی سازی این قانون در کل کشور به شکل اصولی و حداکثری است.

یکی از اقدامات معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در این زمینه انتشار کتابچه آشنایی با قانون جهش تولید دانش‌بنیان است که در سایت معاونت علمی و فناوری در دسترس قرار گرفته است. این کتاب، در ۹۴ صفحه به شکل موجز و جامع، به ضرورت وجود و تصویب چنین قانونی در کشور و معرفی وظایف دستگاه‌های مختلف و ذیربط در این قانون پرداخته است.

«مسئولیت دستگاه‌های اجرایی در ارتقای توانمندی‌های فناورانه»، «رفع چالش‌ها و مشکلات فعالان اقتصاد دانش بنیان در حوزه‌های مرتبط با تحریم»، «حمایت از توسعه بازار ماشین آلات و تجهیزات ساخت داخل»، «اصلاح و تقویت ابزارهای تأمین مالی فعالیت‌های دانش بنیان»، «حمایت از تجاری سازی دارایی‌های فکری و دستاوردهای پژوهشی»، «توسعه زیرساخت‌های لازم برای فعالیت های دانش بنیان»، «معافیت‌های بیمه‌ای و مالیاتی قراردادهای دستگاه های اجرایی با شرکت‌های دانش بنیان»، «تمرکزبخشی به ابزارهای اجرایی قانون دانش بنیان و حذف موازی کاری‌ها و دوباره کاری‌های موجود»، «رفع چالش‌های قضایی شرکت‌ها و مؤسسات دانش‌بنیان» و «تکلیف بخش دولتی در حمایت از تولیدات دانش‌بنیان» بخشی از مواد تعیین شده در این قانون است.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا