فعالیت های دانش بنیان، زیرساخت حرکت به سمت توسعه است

سیدحسین نقوی حسینی در گفت و گو با خبرنگار سیناپرس، با تاکید بر لزوم حرکت کشور به سمت توسعه فعالیت های دانش بنیان، گفت: کشور ما با سایر کشورها در زنجیره جهانی متفاوت است پس همه مباحث ما هم متفاوت است. چراکه ما ادعایی را مطرح کردیم و می خواهیم این ادعا را به دنیا ثابت کنیم. بنابراین باید در تمام حوزه ها متفاوت حرکت کنیم تا بتوانیم ادعای خود را ثابت کنیم. آن ادعا این است که ما می توانیم ملت مستقلی باشیم، کشور مستقلی باشیم و به توسعه هم دست پیدا کنیم.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس افزود: مبنای توسعه، دانش و کسب دستاوردهای جدید علمی است. البته ما خیلی خوشحالیم که امروز در منطقه خاورمیانه رتبه اول کسب علم و دانش را داریم و در کشورهای جهان اسلام هم به رتبه دوم دست یافتیم. اما کسب علم و دانش زیرساخت توسعه کشور است. اگر غربی ها امروز ادعای توسعه و پیشرفت می کنند، پروسه کسب دانش را قبلا طی کرده اند. دانش کشورهایی چون ما را بردند، آن را متمرکز کردند و مبنای توسعه خود قرار دادند. بنابراین علم و دانش بنیادین برای ما بسیار مهم است چون اساس کار ماست. به ویژه آنکه ما ملت توانایی هستیم. امروز واقعا جای تاسف است که در مراکز پژوهشی مهم دنیا، پژوهشگران و دانشمندان ایرانی مشغول به فعالیت هستند در حالی که زمینه این فعالیت می بایست در کشور خود ما فراهم باشد. نباید نخبگان دچار واگرایی شوند و کشور خود را ترک کنند.

وی خاطرنشان کرد: حوزه فعالیت های دانش بنیان، زیرساخت حرکت ما به سمت توسعه است که الحمدالله در سال های اخیر خیلی خوب روی آن کار شده است و این پارک های علم و فناوری و حمایت دولت از شرکت های دانش بنیان، حرکت های بسیار خوبی است. امیدواریم این حرکت ها به نتیجه برسد و ما بتوانیم ساختمان توسعه مستقلی را سامان بدهیم.    

نقوی حسینی در پاسخ به این پرسش که آیا این رشد و توسعه علمی تا زمانی که وارد صنعت و اقتصاد کشور نشده، کارآیی خواهد داشت؟ گفت: این یکی از حلقه های مفقوده است و ما از این بابت زجر می کشیم. ما به لحاظ علم و نرم افزار، دستاوردهای لازم را به دست می آوریم اما در صنعتمان از تکنولوژی غربی استفاده می کنیم. نمی توانیم این دستاورد علمی را به تکنولوژی تبدیل کنیم. این از اشکالات کار ماست. افرادی به ما مراجعه می کنند و می گویند بر اساس دانشمان، این دستاورد را ایجاد کرده ایم اما امکان تولید آن را نداریم. مثلا آقایی یک آبگرمکن طراحی کرده بود که مصرف انرژی آن، یک چهارم آبگرمکن های معمولی است اما از این طرح استقبال نشده بود و موانعی پیش پای او قرار داشت. چرا چنین است؟ چون واردات به کشور آسیب می بیند و ترجیح می دهند که وارد کنند و راحت بفروشند. و یا در موردی دیگر، گروهی از مهندسان یک سوییچ مخابراتی ساخته اند و گفته اند که ما حاضریم این سوییچ را بسازیم و هزینه آن را به صورت درصدی روی قبض ها اخذ کنیم. چرا می روید سوییچ را از خارج می خرید؟

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در پایان تصریح کرد: دولت باید با عزم جدی، طرحی تهیه کند تا این موانع از پیش پای دانشمندان و مبتکران ایرانی برداشته شود. باید قانونی تصویب شود که همه دستگاه ها ملزم به اولویت دادن به تولیدات داخلی باشند. 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا