تولید در کشور باید رقابت‌ پذیر شود

محمدرضا حسنی آهنگری در برنامه رهیافت رادیو اقتصاد اظهار کرد: برای رقابت پذیری در اقتصاد دانش‌بنیان و اقتصاد کشور هزینه‌های تولید باید کاهش یابد و در مقابل، بهره‌وری و کیفیت تولید افزایش پیدا کند تا بتوان در بازارهای داخلی و خارجی اقتصاد مملکت را رقابت‌پذیر کرد.

استاد دانشگاه جامع امام حسین (ع) گفت: وقتی به این دو موضوع مهم توجه شود، خواهیم دید پایه تحقق آن مبتنی بر دانش و دانش پایه کردن اقتصاد است تا بتوان به چالش مهم موجود در زنجیره ارزش و زنجیره کیفیت اقتصادی غلبه کرد و در عمل با فرآیندی که برای تولید تعریف می‌شود، بتوان معایب آن را برطرف کرد.

وی افزود: شعار سال جاری تحت همین عنوان یعنی «تولید، دانش بنیان و اشتغال آفرین » از سوی مقام معظم رهبری انتخاب شده است.

حسنی آهنگر اظهار کرد: دولت، مجلس، قوه قضائیه همه و همه باید در راستای تحقق شعار سال کمک کنند تا بتوان به آرمان‌هایی که برای کشور تعریف شده که همانا ایجاد تمدن نوین اسلامی است، نزدیک و نزدیکتر شد.

وی عنوان کرد: رسیدن به تمدن نوین اسلامی نیازمند یک ایران قوی به مثابه الگوی تمدنی است.

استاد دانشگاه جامع امام حسین (ع) گفت: یکی از مؤلفه‌های رسیدن به ایران قوی به مثابه الگوی تمدنی داشتن اقتصاد قوی است که اقتصاد دانش بنیان می‌تواند کشور را به این سمت و سو حرکت دهد.

وی با اشاره به وجود ۶ هزار و ۷۰۰ شرکت دانش بنیان در کشور، افزود: امید می‌رود امسال تعداد شرکت‌های دانش بنیان به دو برابر یعنی ۱۳ هزار و ۴۰۰ شرکت برسد.

حسنی آهنگر تصریح کرد: امروزه دانش یکی از قدرتمندترین نیروها در عرصه تحولات اقتصادی و توسعه فناوری است و نقش اساسی در ارتقای تولید ملی کشور ایفا می‌کند.

وی با اشاره به اینکه دانش سبب افزایش مزیت رقابتی و ایجاد ارزش افزوده می‌شود، اظهار کرد: در اهمیت نقش دانش، مفهوم اقتصاد دانش‌بنیان شکل گرفته است.

استاد دانشگاه جامع امام حسین (ع) گفت: در اقتصاد دانش بنیان (با توجه به شعار سال ۱۴۰۱ و تاکیدات مقام معظم رهبری) تولید، توزیع و کاربرد دانش در همه صنایع عامل محرک رشد اقتصادی و تولید ثروت و اشتغال است.

وی افزود: شرکت‌های بزرگ، کارخانجات و صنایع بزرگ کشور که به سودهای حداقلی راضی هستند، باید بتوانند با بکارگیری زیست بوم علم و فناوری و بکارگیری شرکت‌های خوب دانش‌بنیان در مجموعه‌های خود ارزش افزوده بالایی ایجاد کنند.

حسنی آهنگر اظهار کرد: حضور شرکتهای‌ دانش‌بنیان در کارخانجات و شرکت‌های بزرگ به معنای بکارگیری جوانان متخصص و کارآمد در مجموعه‌های صنعتی و تولیدی کشور است که این اقدام به مثابه گام برداشتن در جهت تحقق شعار سال، نوآوری در صنایع و رشد اقتصادی است.

وی ادامه داد: ضرورت ایجاب می‌کند برای رشد و توسعه اقتصادی، نوآوری، رشد صادرات، اشتغال آفرینی، خلق ثروت، ایجاد ارزش افزوده بالا و مواردی از این دست در مملکت از ظرفیت شرکت‌های دانش بنیان به نحو احسن استفاده کرد.

استاد دانشگاه جامع امام حسین (ع) ضمن اشاره به وجود ۱۴ میلیون فارغ التحصیل دانشگاهی در کشور، یادآور شد: سه میلیون و ۶۰۰ هزار نفر دانشجو نیز در دانشگاه‌های کشور حضور دارند که یک میلیون نفر از این تعداد دانشجو در مقطع تحصیلات تکمیلی مشغول به تحصیل هستند که سرمایه‌ای بزرگ برای انقلاب اسلامی و کشور به شمار می‌روند.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا