خبرهای خوبی برای محیط‌بان نجفی داریم

امروز شنبه ۲۱ خرداد برابر با ۱۱ ذی القعده، ولادت امام هشتم است؛ امامی که ضامن آهو است و برای حفاظت از حیوانات جان خود را سپر شکارچیان کرد، بر این اساس این روز را به عنوان روز محیط‌بان نامگذاری کردند.

ایران کشوری وسیع با محیط زیست متنوعی است که صیانت از این عرصه‌های طبیعی در قالب مناطق چهارگانه بر عهده محیط‌بانان است؛ در واقع، حفاظت بیش از ۱۱ درصد از خاک کشور بر عهده سه هزار و ۵۰۰ محیط‌بانی است که قطعا با این گستردگی، تعداد محیط بان برای حراست بسیار کم است. علاوه بر این، آنها در مواجهه با شکارچیان و متخلفان نیز آسیب‌های زیادی می‌بینند و حتی جان خود را از دست می‌دهند که بر این اساس تاکنون ۱۴۳محیط‌بان در کشور به شهادت رسیدند.

سازمان حفاظت محیط زیست در راستای صیانت و پاسداری از محیط‌بانان اقدامات خوبی انجام داده که از جمله آنها تجهیز یگان حفاظت محیط زیست، تجهیز محیط‌بانان به وسایل دفاع شخصی، ضابط قضایی شدن آنها و اصلاح قانون حمل و به‌کارگیری اسلحه است اما با تمام اینها باز هم برای محیط‌بانان در راستای حفاظت و گشت زنی در مناطق، مشکلاتی ایجاد می‌شود که گاهی به از دست رفتن جانشان یا از دست رفتن جان طرف مقابل منجر می‌شود که یک نمونه آن محیط‌بان نجفی (محیط‌بان کرمانشاهی) است.

در شامگاه ۱۴ مرداد ۱۳۹۹ حدود ساعت ۲۱:۳۰ در منطقه‌ حفاظت‌ شده بیستون کرمانشاه حادثه‌ای رخ‌ داد. به این ترتیب که با وصول خبری به مسئول منطقه مبنی بر حضور تعدادی شکارچی غیرمجاز در منطقه، محیط‌بان «برومند نجفی» به همراه سه محیط‌بان و مدیر حراست اداره کل، برای بررسی شرایط به منطقه مراجعه می‌کند که با یک دستگاه خودروی پراید حامل ۶ مظنون به شکار غیرمجاز در حال خروج از منطقه مواجه می‌شوند و بعد از عدم تمکین راننده خودرو به‌ فرمان ایست مأموران و تلاش برای زیر گرفتن یکی از آن‌ها، درگیری رخ‌ داده و تیر اسلحه برومند نجفی سهواً به‌ جای لاستیک، به یکی از سرنشینان برخورد می‌کند که در اثر خونریزی زیاد، منجر به فوت وی می‌شود.

بعد از آن، نجفی دستگیر و حکم قصاص وی صادر می‌شود البته با تلاش سازمان حفاظت محیط زیست فعلا اجرای حکم متوقف شده که علی سلاجقه معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست در نشستی که شب گذشته ۲۰ خرداد به مناسبت روز محیط زیست و رسانه برگزار شده بود در این باره به خبرنگار ایرنا گفت: فعلا حکم قصاص متوقف شده اما اقدامات خوبی در زمینه لغو کامل این حکم انجام شده است.

وی اظهار داشت: در واقع از همان روز اولی که این بحث مطرح شد به عنوان حامی محیط‌بان موضوع را پیگیری کردیم. با پیگیری‌هایی که انجام شد، حکم اعدام در قوه قضاییه شکسته شد. در عین حال با رایزنی‌هایی که با خانواده مرحوم صورت گرفت و این خانواده هم انسان‌های شریفی هستند که امیدواریم شرایط مناسب باشد و در روزهای آینده و هفته‌های آینده خبرهای خوبی در این‌باره شنیده شود.

تاسیس شورای حقوق محیط زیست

همچنین معاون توسعه مدیریت حقوقی و امور مجلس سازمان محیط‌زیست در این نشست به اقدامات سازمان حفاظت محیط‌زیست در راستای حفاظت از محیط بانان اشاره کرد و گفت: محیط‌بانان حافظان مناطق چهارگانه در کشور هستند که در شرایط سخت و با حداقل امکانات کار می‌کنند. سازمان حفاظت محیط‌زیست هم در تلاش است تا امکانات و تجهیزات روز دنیا را برای محیط‌بانان فراهم و محیط‌بانی‌ها را تجهیز کند.

رضا انجم شجاع افزود: یکی از اقداماتی که سازمان حفاظت محیط‌زیست برای محیط‌بانان انجام داده این است که ضابط قضایی شناخته شدند تا بتوانند مانند ضابطان دیگر که اختیارات گسترده‌تری دارند، وظایف خود را به خوبی انجام دهند و اختیارات ضابط قضایی را داشته باشند.

وی تاکید کرد: در مجموع رویکرد ما در سازمان حفاظت محیط‌زیست، پیشگیری از وقوع جرم است از این رو راه اندازی شورای حقوق محیط زیست را در دستور کار داریم. در واقع جنس فعالیت‌ها در سازمان محیط‌زیست به گونه‌ای است که باید از لحاظ حقوقی یکی از قوی‌ترین سازمان‌ها باشد.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا