پیشگیری از ناباروری آینده مردان با حفظ وزن طبیعی بدن در کودکی

به گزارش سیناپرس، این مطالعه نشان می دهد که کودکان و نوجوانان دارای اضافه وزن یا چاقی، یا کسانی که سطوح بالایی از انسولین و یا مقاومت به انسولین دارند، نسبت به همسالان خود با وزن و سطح انسولین طبیعی، بیضه های کوچک تری دارند.

محققان می گویند، حفظ وزن طبیعی بدن در دوران کودکی و نوجوانی می تواند به حفظ عملکرد بیضه در آینده کمک کند. شیوع ناباروری مردان در حال افزایش است و میانگین تعداد اسپرم طی 40 سال گذشته در سرتاسر جهان بدون هیچ دلیل مشخصی به نصف کاهش یافته است.

پژوهشگران توضیح می دهند، حجم بیضه ارتباط مستقیمی با تعداد اسپرم دارد. این بدان معناست که بیضه های کوچکتر، تمایل به تولید اسپرم کمتری دارند. 

تقریباً یک چهارم مردان جوان 19-18 ساله دارای بیضه های کوچکتر از حد طبیعی هستند که این امر باروری آینده آنها را در معرض خطر قرار می دهد. در عین حال، شیوع چاقی در دوران کودکی افزایش یافته است.به گزارش سیناپرس، این شواهد حاکی از ارتباط احتمالی بین چاقی در دوران کودکی و شیوع بالای حجم کم بیضه در جوانان است.

محققان برای یافتن ارتباط احتمالی بین حجم کم بیضه و چاقی، حجم بیضه را در 53 کودک و نوجوان دارای اضافه وزن و 150 کودک مبتلا به چاقی ارزیابی کردند. سپس نتایج آن ها با 61 همسال دارای وزن طبیعی مقایسه شد.

بر اساس یافته ها، حجم بیضه پسران با وزن طبیعی به طور قابل توجهی در مقایسه با همسالان خود که دارای چاقی یا اضافه وزن بودند، بیشتر بود.

این مطالعه همچنین رابطه بین ناهنجاری های متابولیکی مرتبط با چاقی، مانند مقاومت به انسولین و هیپرانسولینمی، بر حجم بیضه را مورد بررسی قرار داد. به واکنش ضعیف بدن به انسولین که منجر به افزایش سطح گلوکز در خون می شود، مقاومت به انسولین گفته می شود.

به گزارش سیناپرس، هیپرانسولینمی، سطح بالای غیرطبیعی انسولین در بدن است. کودکان و نوجوانان با سطح انسولین نرمال در مقایسه با افراد مبتلا به هیپرانسولینمی حجم بیضه بیشتری داشتند.

محققان اظهار داشته اند، این یافته ها دلیل شیوع بالای کاهش اندازه بیضه در مردان جوان را توضیح می دهند.به گزارش سیناپرس،  یافته های تحقیقاتی فوق در ENDO 2022، نشست سالانه انجمن غدد درون ریز در آتلانتا ارائه شده اند.

ترجمه: رهاامیدوار
 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا