مصرف داروهای صرع در دوران بارداری باعث نقایص مادرزادی می شود

به گزارش سیناپرس، والپروئیک اسید، دارویی که برای درمان صرع، میگرن و اختلال دوقطبی استفاده می‌شود درصورت مصرف در دوران بارداری می ‌تواند باعث نقص مادرزادی شود. محققان موسسه ژنتیک و زیست شناسی مولکولی و سلولی در فرانسه، می گویند: والپروئیک اسید (VPA) برخی از سلول ‌های سیستم عصبی در حال رشد را در حالت پیری، یعنی وضعیتی که آن ها را از رشد و تقسیم صحیح باز می دارد، قرار می دهد.

VPA به طور گسترده ای برای درمان بیماری های مختلف استفاده می شود. با این حال، هزاران مورد از زنانی که VPA را در دوران بارداری مصرف کردند، متعاقباً کودکانی با نقایص مادرزادی از جمله اسپینا بیفیدا، تغییرات صورت، و ناهنجاری ‌های قلبی به دنیا آورده ‌اند. علاوه بر این، حدود یک سوم از نوزادان در معرض خطر اختلال شناختی و اختلال طیف اوتیسم قرار دارند.

به گزارش سیناپرس،  محققان در این مطالعه، هم از ارگانوئیدهای انسانی – خوشه ‌های سه بعدی از سلول ‌های انسانی که در آزمایشگاه رشد کرده‌ اند – و هم از موش ‌ها برای بررسی وضعیت جنین در معرض VPA استفاده کردند. 

آن ها کشف کردند که VPA باعث پیری سلولی، در سلول های عصبی اپیتلیال می شود. سلول های اپیتلیال، سلول های بنیادی هستند که سیستم عصبی مرکزی را می سازند. علاوه بر این، محققان یک مولکول خاص، یعنی p19Arf را به عنوان مسئول این پیری ناشی از VPA مشخص کردند.

وقتی این تیم از موش ‌های فاقد p19Arf استفاده کردند، قرار گرفتن در معرض VPA در دوران بارداری، دیگر منجر به میکروسفالی یا تغییر در الگوهای بیان ژن مرتبط با اختلال طیف اوتیسم نمی ‌شد، اگرچه VPA در این موارد، باعث بروز نقص ‌های دیگری در موش ‌ها شد.

به گزارش سیناپرس،  محققان می گویند که این مطالعه یکی از اولین تحقیقاتی است که ارتباط پیری سلولی با نقص های رشدی را مورد بررسی قرار می دهد. 

آن ها افزوده اند: به طور کلی، یافته های ما از جمله این که فعال سازی غیر معمول پیری در جنین می تواند رشد را مختل کند، این احتمال را افزایش می دهد که ممکن است به نقص هایی در زمینه های رشدی فراتر از مواردی که در اینجا مطالعه کردیم، کمک کند.به گزارش سیناپرس، نتایج تحقیقاتی فوق در PLOS Biology منتشر شده اند.

ترجمه:عباس روشن بین
 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا