امنیت جهانی فسفر، قربانی پنهان جنگ اوکراین

به گزارش سیناپرس، بدون فسفر یا فسفات، ما در هیچ کجای دنیا نمی توانیم غذا تولید کنیم. عنصر ضروری فسفر از ذخایر سنگ فسفات تجدید ناپذیر برای استفاده در کودهای کشاورزی، خوراک دام و افزودنی های غذایی استخراج می شود.

امروزه تعداد کمی از کشورها هستند که فسفات باقیمانده جهان را کنترل می کنند که چین و روسیه نیز از جمله آن ها هستند. قیمت جهانی فسفات از اوایل سال 2020 به دلیل اختلالات زنجیره تامین، ممنوعیت صادرات و تحریم ها تا 400 درصد افزایش یافته است.

گزارش جدید 40 دانشمند برجسته بین المللی هشدار می دهد که سوء مدیریت جهانی این منبع محدود، باعث ایجاد بحران های دوگانه می شود: آلودگی گسترده و کمبود جهانی. 

این گزارش از دولت‌های سراسر جهان می‌خواهد تا یک هدف اصطلاحا «50، 50، 50» را اتخاذ کنند: کاهش 50 درصدی آلودگی جهانی ناشی از فسفر و افزایش 50 درصدی در بازیافت مواد مغذی تا سال 2050.

کشورهایی که در حال حاضر به عنوان کشورهای با امنیت غذایی در نظر گرفته می شوند، به دلیل نیاز به واردات فسفات برای تولید مواد غذایی آسیب پذیر خواهند شد.

به گفته محققان، اقدامات زیادی وجود دارد که می‌توانیم و نیاز داریم که در حال حاضر برای اطمینان از دسترسی به منابع فسفر پایدار برای رشد مواد غذایی خود انجام دهیم، از سرمایه‌گذاری در بازارهای کودهای تجدیدپذیر محلی که از ضایعات مواد غذایی و فاضلاب به عنوان مواد خام استفاده می‌کنند تا اتخاذ بیشتر رژیم های غذایی با ردپای کربن و فسفر کمتر.

آن ها می افزایند: افزایش 800 درصدی قیمت فسفات در سال 2008 زنگ خطری برای جهان بود و نشان داد که سیستم های غذایی ما تا چه حد در برابر شوک کوتاه مدت آسیب پذیر هستند. فسفر بسیار مهم است و ما نمی توانیم بدون آن غذا تولید کنیم، اما متاسفانه در حال حاضر هیچ کس مسئولیت آن را بر عهده نمی گیرد.

به گزارش سیناپرس،این اطلاعات ارزشمند که بایستی توسط سیاست گذاران بین الملل به شکل موثرتری مورد توجه قرار گیرند، توسط دانشگاه فناوری سیدنی منتشر شده اند.

ترجمه: محمدرضا دلفیه

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا