بالارفتن خطر ابتلا به سرطان پوست با مصرف زیاد ماهی!

به گزارش سیناپرس، ملانوم، پنجمین سرطان شایع در ایالات متحده و یکی از مهم ترین سرطان ها در سرتاسر جهان است. خطر ابتلا به ملانوم در طول زندگی برای افراد سفیدپوست، یک در 38، برای افراد سیاه پوست، یک در 1000  و برای افراد اسپانیایی تبار، یک در 167 است. 

محققان دانشگاه براون آمریکا دریافته اند خطر ابتلا به ملانوم بدخیم در میان افرادی که میانگین مصرف روزانه ماهی در آن ها 42.8 گرم بود، نسبت به افرادی که میانگین مصرف بسیار کمتری داشتند، 22 درصد بیشتر بوده است. یک سهم ماهی تقریباً 140 گرم ماهی پخته است.

آن ها همچنین دریافتند که چنین افرادی 28 درصد بیشتر در معرض خطر ایجاد سلول های غیرطبیعی در لایه بیرونی پوست هستند که به عنوان ملانوم مرحله صفر یا ملانوم در محل شناخته می شود. 

محققان در این بررسی جامع، داده‌های جمع‌آوری‌شده از حدود 500 هزار بزرگسال را تجزیه و تحلیل کردند.به گزارش سیناپرس،این افراد تعداد دفعات مصرف ماهی سرخ شده، ماهی غیر سرخ شده و تن ماهی را در طول سال گذشته و همچنین اندازه سهم خود را گزارش کرده بودند.

دانشمندان فوق با استفاده از داده‌های به‌دست‌آمده از ثبت سرطان، بروز ملانوم‌های جدیدی را که طی یک دوره متوسط 15 ساله ایجاد می‌شوند، محاسبه کردند. 

آن ها عوامل اجتماعی، جمعیت شناختی و همچنین BMI شرکت کنندگان، سطح فعالیت بدنی، سابقه سیگار کشیدن، مصرف روزانه الکل، کافئین و کالری، سابقه خانوادگی سرطان، و میانگین سطوح تابش اشعه ماوراء بنفش در منطقه محلی آن ها را نیز در نظر گرفتند تا اثرات احتمالی آن ها را از مطالعه خارج کنند.

مجریان پژوهشی می گویند: ما حدس می زنیم که یافته هایمان احتمالاً به آلاینده های موجود در ماهی ها مانند بی فنیل های پلی کلره، دیوکسین ها، آرسنیک و جیوه نسبت داده شود. تحقیقات قبلی نشان داده اند که مصرف بیشتر ماهی با سطوح بالاتر این آلاینده ها در بدن مرتبط است و ارتباط بین این آلاینده ها و خطر بالاتر سرطان پوست نیز امری شناخته شده است.

آن ها با انتشار نتایج به دست آمده خود در نشریه معتبر Cancer Causes & Control پیشنهاد کرده اند که تحقیقات آینده روی بررسی اجزای ماهی که می‌توانند در ارتباط مشاهده‌شده بین مصرف ماهی و خطر ملانوما و هر مکانیسم بیولوژیکی زیربنای آن نقش داشته باشند، متمرکز شوند.

ترجمه: محمدرضا دلفیه
 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا