«از ایران» برای شناسایی و حمایت از ایده‌های فرهنگی عرصه بین المللی فراخوان داد

موضوع افزایش سهم جمهوری اسلامی ایران در صادرات محصولات و خدمات فرهنگی یکی از رویکردهای تحولی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی است. طرح «از ایران» با همکاری مشترک وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، وزارت امور خارجه، شهرداری و صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران اجرا می‌شود.

به همین منظور در راستای تصویب موضوع شورای توسعه صادرات محصولات و خدمات فرهنگی کشور و رونمایی از پوستر «نخستین رویداد شناسایی و حمایت از ایده‌ها، محصولات و شرکت‌های نوآفرین فرهنگی عرصه بین‌الملل»، سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی برای اجرای این طرح با عنوان «از ایران» فراخوانی را منتشر کرد. ایده‌ها، فعالیت‌ها و شرکت‌های نوآفرین فرهنگی در قالب طرح «از ایران» به همت سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی با هدف معرفی در عرصه بین‌الملل، حمایت می‌شوند.

در اجرای این طرح، پنج محور قرآن و ‌تبلیغات دینی، رسانه، صوت و تصویر، هنر و صنایع خلاق، آموزش، علم و فناوری و  صنایع دستی و گردشگری اعلام شده است. این طرح شامل فعالان، مستعدان و ایده پردازان حوزه فرهنگی می‌شود که در داخل کشور دارای محصول و ایده‌ای هستند، اما به دلیل شناخت ناکافی از قوانین بین‌الملل و مقرارت داخلی کشورهای دریافت کننده موفق به عرضه محصول خود نشدند.

بر همین اساس، نهادها و متولیان این حوزه همواره سعی دارند که بستر مناسبی برای انجام این فعالیت مهم فرهنگی ـ اقتصادی برای فعالان، مستعدان و ایده پردازان حوزه فرهنگی خود فراهم آورند. فعالانی که در یکی از محورهای فوق ایده داشته باشند، می‌توانند در این طرح ثبت نام و طرح خود را ارایه دهند.

این طرح شامل افراد حقیقی و حقوقی است و ثبت نام به سه روش صورت می‌ گیرد؛ فرد متقاضی این طرح، دارای ایده باشد، فعالیت یا خدمتی انجام بدهد و یا محصولی دارند و نیازمند حمایت نهاد و سازمانی برای عرضه آن در محیط بین‌الملل باشند. شناسایی ظرفیت‌ها در کشورمان، گسترش حوزه صادرات محصولات فرهنگی در عرصه بین‌الملل و حمایت از استعدادها و ایده‌های برتر از جمله اهداف اجرایی شدن این طرح است.

این گزارش می افزاید: مهلت ثبت‌نام در این رویداد، ۳۱ خردادماه اعلام شده است و علاوه بر حمایت از برگزیدگان برای معرفی ایده‌های خود، جوایز ارزنده مادی و غیرمادی به آنان اهدا خواهد شد. همچنین، طرح‌های برگزیده این رویداد در نمایشگاه‌ها و برنامه‌های فرهنگی خارج از کشور معرفی و عرضه خواهد شد و علاقه مندان برای کسب اطلاعات بیشتر به aziran.icro.ir مراجعه کنند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی هفته‌های اخیر در نشست نخستین شورای توسعه صادرات محصولات و خدمات فرهنگی کشور، توسعه صادرات محصولات فرهنگی را نوید بخش یک کار مهم و اثر گذار دانست که باجدیت دنبال خواهد شد.

محمد مهدی اسماعیلی با اشاره به اینکه موضوع صنایع فرهنگی یکی از ۳۷ سرفصل مهم برنامه تحولی دولت محسوب می شود، اظهارداشت: این مهم به عنوان یکی از برنامه ها و مقرری های دولت مردمی در حال پیگیری و انجام است از این رو همه بخش ها، معاونت ها و زیر مجموعه های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی موضوع توجه و اهتمام ویژه به صنایع فرهنگی مورد تاکید قرار گرفته است.

اسماعیلی در ادامه به نقش بی بدیل رایزنی های فرهنگی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی به عنوان حلقه نهایی تمامی امور و فعالیت های انجام گرفته درمعرفی و تبیین محصولات فرهنگی و صنایع این حوزه اشاره کرد و گفت: باید به نقطه‌ای برسیم که این رایزنی ها از گسترش و آموزش زبان فارسی گرفته تا ارائه محصولات فرهنگی را با جدیت دنبال کرده و از اولویت های اصلی کاری خود قرار داده و حتی یکی از شاخصه های ارزیابی عملکرد و اعزام رایزنان در واقع توجه و اهتمام جدی به موارد فوق باشد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه با اشاره به اقدامات و تلاش های صورت گرفته در موضوع اقتصاد فرهنگ و هنر، تاکید کرد: در حوزه اقتصاد فرهنگ به شدت نیازمند صدور صنایع فرهنگی و محصولات این عرصه به جهان هستیم.

مهدی مصطفوی قائم مقام معاونت ارتباطات بین الملل دفتر رهبر معظم انقلاب، حجت الاسلام محمد مهدی ایمانی پور رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، علی اکبر قاضی زاده هاشمی نماینده مجلس شورای اسلامی، محمد رضا بهمنی معاون فرهنگی و بین الملل سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و جمعی از دست اندرکاران و نمایندگان فرهنگی دستگاه ها در نخستین شورای توسعه صادرات محصولات و خدمات فرهنگی کشور حضور داشتند.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا