فناوری‌ها و صنایع نرم باید به‌ عنوان پیشران اصلی توسعه‌ اقتصادی ـ اجتماعی کشور پذیرفته شود

چهل و دومین نشست علمی آینده مشاغل و مشاغل آینده توسط معاونت آموزش و کارآفرینی و با سخنرانی مهندس حسین بختیاری با موضوع "جایگاه صنایع خلاق و فرهنگی در مشاغل آینده" برگزار شد.

معاون فناوری پارک علم و فناوری البرز در این نشست که به همت مدرسه ملی مهارت برای آینده مشاغل و مشاغل آینده برگزار شد، با اشاره به اینکه در نگرش جدید، صنایع فرهنگی جزئی از زندگی روزمره انسان ها شده اند، تصریح کرد: در حقیقت هویت هر جامعه و نگاه مردم آن به یک پدیده در صنایع فرهنگی انعکاس می‌یابد. کیفیت زندگی، آداب و رسوم، عقاید، ارزش‌ها، هنجارها و بالاخره فرهنگ هر جامعه ای در میراث فرهنگی آن جامعه نهفته است.

وی به ویژگی‌های صنایع فرهنگی اشاره کرد و گفت: در صنایع فرهنگی رشد اقتصادی: 3 تا 4 برابر صنایع سخت، اشتغال‌زایی: دو و نیم برابر صنایع سخت است و این صنعت از زیرساخت‌های پرهزینه بی نیاز است.

معاون فناوری پارک علم و فناوری البرز در نشست آینده مشاغل و مشاغل آینده تصریح کرد: در حال حاضر بالغ بر 2250 میلیارد دلار در کل جهان به اقتصاد صنایع خلاق اختصاص دارد که این رقم حدود 3 درصد از کل تولید ناخالص داخلی جهان را تشکیل می‌دهد و حدود 30 میلیون شغل و به عبارتی یک درصد از کل جمعیت فعال جهان را تشکیل می‌دهد. در این میان آسیا و اقیانوسیه با حدود 743 میلیارد دلار اقتصاد خلاق توانسته حدود 12.7 میلیون شغل ایجاد کند و جایگاه اول را در این زمینه به خود اختصاص دهد.

وی افزود: بر اساس آمارهای آنکتاد میزان اقتصاد خلاق در سطح جهان با سرعت بالایی رو به افزایش است که این امر نشان از اهمیت این مسئله دارد. همچنین تحقیقات نشان می‌دهد که کشورهای در حال توسعه تاکنون نتوانسته‌اند در زمینه صنایع خلاق فعالیت قابل توجهی داشته‌اند. البته این واقعیت دلایل زیادی دارد که از جمله آن‌ها می‌توان به مسائل سیاسی بین کشورها، بحران‌های اقتصادی، فقدان زیرساخت‌های فرهنگی و … اشاره کرد.

بختیاری، با تاکید بر اینکه چشم‌انداز بلندمدت کشور ما در سده‌ی بیست‌ویکم باید تبدیل‌شدن به یک “ملت فرهنگی” یا “ملت خالق” باشد، افزود: فناوری‌ها و صنایع نرم باید به‌عنوان پیشران اصلی توسعه‌ی اقتصادی ـ اجتماعی کشور پذیرفته شوند، آینده صنایع فرهنگی؛ بررسی رویکردهای توسعه پایدار در شکل گیری و رشد صنایع نوآور و خلاق نشان می‌دهد که علاوه بر رشد اقتصادی، تاثیر این بازار در بهبود مسائل اجتماعی و زیست محیطی و حل مسائل و مشکلات جامعه نیز قابل توجه است. صنایع فرهنگی کاهش فاصله طبقاتی را موجب شده و باعث رشد و توسعه کسب و کارهای کوچک می‌شود. از سوی دیگر به حفظ محیط زیست و صرفه جویی در استفاده از منابع کمک می‌کند و افزایش اشتغال و کارآفرینی میان جوانان و بهبود رضایت شغلی در میان مخاطبان این صنایع موجب می‌شود.

به گزارش روابط عمومی جهاد دانشگاهی، معاون فناوری پارک علم و فناوری البرز، بر تأثیر بر صنایع فرهنگی اشاره و گفت: متاورس یک واقعیت اجتناب‌پناپذیر است و این پدیده می‌تواند در آینده فرهنگ جهانی و فعالیت‌های اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و فرهنگی جوامع بشری را بازآفرینی کند. قطعاً متاورس کاربردهای متعددی در زندگی بشر خواهد داشت و می‌تواند ما را به دنیای مجازی جذابی برده و تجربه‌های منحصر به فردی را برای ما به ارمغان بیاورد. برخی کاربردهایی که می‌توان به آن اشاره کرد شامل متاورس پزشکی و سلامت، متاورس علمی و آموزشی، متاورس تفریحی و سرگرمی، متاورس تجاری و خرید متاورس فرهنگی و هنری و متاورس گردشگری است.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا